Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Springtime köper Mahir och Early October

Publicerad: 2 Juli 2009, 05:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:19

Pr-byrån Springtime köper två byråer och storsatsar på sociala medier.


– Sociala medier har blivit allt viktigare de senaste två åren. Nu vill vi ta en ledande position där och har valt att göra det genom att köpa två av de vassaste aktörerna inom området, säger Göran Thorstenson, en av Springtimes grundare och delägare.

Blir det någon förändring på de ledande posterna i Springtime med anledning av förvärven?

– Det handlar om sex-sju nya medarbetare som kommer in i företaget, hur vi organiserar oss får vi se efter sommaren.

Springtime förvävar 100 procent av båda bolagen, mitt i lågkonjunkturen. Göran Thorstenson säger att det är viktigt att våga se förtbi nästa kvartal.

– Det går inte att bromsa sig ur en kris. I lågkonjunkturen dyker det också upp nya möjligheter, som til exempel att det kan vara lättare att genomföra

den här typen av affärer.

Mahir är den större av de två byråerna, med åtta anställda, som Springtime köper.

– Vi har tittat på ett större sammanhang en tid för att kunna vara med och utveckla framtidens pr-tjänster. Springtime känns som en bra match för oss, säger Fredrik Pallin, vd på Mahir.

Mahir går in helt under Springtime. Springtime får rättigheterna till namnet Mahir och i dag är det osäkert om namnet kommer att leva kvar. Fredrik Pallin blir specialist på det nya företaget.

– Jag kommer att jobba på Springtime och utveckla tjänster inom sociala medier.

Samgåendet kan dock innebära att viss övertalighet.

– Det är någonting vi tittar på nu, men det kan bli så ja.

Efter sommaren ska arbetet i den nya byrån inledas. Mahirs och Early Octobers personal flyttar då in hos Springtime. Enligt Fredrik Pallin ska samgåendet inte innebära några kundkrockar.

– Vi är förskonade från det och de kunder jag har pratat med ser positivt på affären.

Vad Springtime betalar för de båda byråerna vill Fredrik Pallin inte kommentera.

Early Octobers två grundare Johan Hedberg och Daniel Chow går båda till Springtime och ska integrera deras analysverktyg Social Media Lounge i det nya företaget.

– Vi har jobbat med Springtime och deras kunder under ett par år. Det här innebär att vi får jobba med de kunderna ännu mer och får möjlighet att dra in nya klienter, säger Johan Hedberg på Early October.

Henrik Widell

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.