Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Spoon köper Tidningskompaniet

Publicerad: 5 Mars 2012, 08:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Bonniers kundtidningsförlag Spoon köper konkurrenten Tidningskompaniet. Målet är att utmana de etablerade kommunikationsbyråerna.


Spoon växer genom affären från 50 anställda till totalt 120. Bolagets totala omsättning landar på närmare 200 miljoner kronor.

– Behovet av tjänster inom content marketing bara växer och nu växlar vi upp med de starka resurser och den stora kompetens som finns i båda företagen. Vi kommer snabbare fram mot målet och kan på allvar utmana kommunikationsbyråerna, säger Anders Ribba, vd på Spoon.

Är det kommunikationsbyråerna som är huvudkonkurrenten?

– Avbrott för reklam, oavsett om det är i tv, print eller webb, blir allt mindre effektivt. För kunderna blir det allt viktigare att skapa egna kanaler för att nå ut, oavsett medium.

Han fortsätter:

– Den här branschen, som tidigare kallades kundtidningsförlag, är så mycket mer i dag, vi får till exempel genom sammanslagningen en webb-tv-avdelning som motsvarar ett mellanstor tv-produktionsbolag, så vi blir ett starkt alternativ. 

Sammanslagningen ger också effektivitetsvinster.

– Vi höll till exempel, på var sitt håll, på att bygga upp planneravdelningar. Det är ett av flera områden där vi ser att vi har samma ambition och mål och som vi kan göra bättre ihop.

Martin Schori

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.