Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Spikrakt uppåt för OMG

Omnicom Media Group – som rymmer mediebyråerna OMD och PHD – ökar byråintäkten med 29 procent, och rörelseresultatet med 7 procent.


Publicerad 2014-06-18 11:40
Uppdaterad 2015-12-06 12:23

Ämnen i artikeln:

OMD

Dela artikeln:

Omnicom Media Groups omsättning ökade under 2013 med drygt 30 procent, till 2 098 miljoner kronor. Detta på en marknad som minskade med 4 procent under året, enligt Mediebyråbarometern.

Byråintäkten ökade till 139,7 (108,4) miljoner kronor, och rörelseresultatet landade på 26,2 (24,5) miljoner kronor.

Antalet anställda ökade under året till 131 (97), vilket innebär en fördubbling sedan 2009.

Ola Bergström, vd för Omnicom Media Group, är glad över siffrorna.

– Det hela är väldigt enkelt. Vi har fantastiska medarbetare, säger han till Dagens Media.

Enligt Bergström skiljer sig de anställda på PHD och OMD från personalen på många andra mediebyråer. Det är förklaringen till den goda lönsamheten.

– Vi tar inte mer betalt än andra, men vi tjänar mer pengar eftersom vi har medarbetare som är mer effektiva, säger han, och fortsätter:

– Hos många andra byråer består merparten av personalen av folk från ”Saltis”, Djursholm eller Bromma. Här kan man komma från var som helst. Vi talar ett 15-tal språk och har fyra världsreligioner representerade. Det ger en bättre dynamik, och bättre dynamik ger bättre effektivitet.

OMD, som leds av vd Martin Hugosson, ökade byråintäkten till 74,2 (61,3) miljoner kronor. 2011 uppgick byråns intäkt till 52,4 miljoner.

Rörelseresultatet ökade marginellt till 21,4 (21,2) kronor.

OMD skriver i bokslutet att byrån räknar med att öka tillväxten under 2014, men inte i samma takt som under 2013.

PHD, med vd Fredrik Eriksson i spetsen, ökade byråintäkten med drygt 57 procent, till 29,1 miljoner kronor. Något som byrån i bokslutet förklarar med ett antal ”större kunduppdrag som bolaget vann under 2012 och 2013”.

”En annan orsak är att de investeringar som under en längre tid gjorts avseende rekryteringar av specialister och rådgivare, främst inom det digitala området vilket även inkluderar sociala medier, har haft en fortsatt positiv effekt på bolagets erbjudande och i och med detta även på bolagets resultat”, skriver PHD i bokslutet.

PHD:s rörelseresultat nästan fördubblades till 5,9 (3,3) miljoner kronor.

Enligt Ola Bergström har även 2014 börjat bra för OMG och dess dotterbolag.

– Det har börjat alldeles utmärkt, där vi har attraherat en del nya uppdrag som är väldigt spännande. Samtidigt är det en utmaning att växa en organisation som nu har blivit ganska stor. Man måste vara ödmjuk och veta att det alltid är ljusast innan mörkret, säger han.

Ola Bergström duckar på frågan om hur mycket OMG ska växa i år. I stället svarar han att bolaget ska fortsätta att göra kunderna nöjda.

– I år blev PHD etta och OMD tvåa på rankingen under Stockholm Media Week, och PHD vann årets kampanj. Jag hoppas att det blir likadant i år – då gör vi rätt saker. Man måste ha passion och brinna för det man gör.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.