Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Spenat gör om Pliktverket

Publicerad: 21 september 2010, 09:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

Pliktverket byter namn, grafisk profil och kommunikation.


Värnplikten är avskaffad men istället införs en allmän totalförsvarsplikt, som inbegriper både killar och tjejer. Det innebär att Pliktverket är i behov av en kommunikativ förändring. Reklambyrån Spenat vann den offentliga upphandlingen.

– Det finns flera olika aspekter i det här. Pliktverket går från att vara ett verk till en statlig myndighet, samtidigt som vi nu ska kommunicera till alla 18-åringar, inte enbart pojkarna, säger Per N Lekemark, vd på Spenat.  

Är det ett stort uppdrag för er?

– Ja, det är mycket som ska göras på kort tid. Sedan är det ju något som kommer att gå ut vitt och brett, som kommer att ses av många och nagelfaras. Det är förstås roligt.

Den totala arbetsbelastningen på byrån gör nu att nyanställningar väntar.

– Vi letar efter en ad och en copywriter.

Vad blir Pliktverkets nya namn?

– Rekryteringsmyndigheten. Vi ville ha ett lättillgängligt namn som kan användas som det är, utan att allmänheten i folkmun ska behöva förenkla det.

Pliktverket hanterar rekrytering och urval för såväl Försvarsmakten och Polisen som Kriminalvården och Tullen.

Henrik Widell

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev