Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Søder minskar resultatet

Reklambyrån Søder tappar både i vinst och omsättning under räkenskapsåret 2014/2015.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 10 November 2015, 07:23
Uppdaterad: 06 December 2015, 20:22

Ämnen i artikeln:

Søder

Søders omsättning för det brutna räkenskapsåret 2014/2015 landar på 10,6 miljoner kronor, en minskning på 22 procent jämfört med föregående räkenskapsår.

Rörelseresultatet minskar med ungefär 2 miljoner kronor till 1,4 miljoner kronor. Byråintäkten går från 10,5 till drygt 8 miljoner kronor.

Minskningen förklaras huvudsakligen med att samarbetet med Kolmården avslutats. Inför årets säsong valde djurparken att anlita Jung von Matt.

– Det slår rakt på vårt resultat och vi har heller inte skurit ner. Vi hade jobbat med uppdraget i 13 år så det var lite läge att dela på oss, säger Johan Windahl, vd på Søder.

Strax före sommaren anställde Søder ytterligare en copywriter. De senaste månaderna har byrån fått in uppdrag för Citypaketet, hudvårdsserien Cetaphil, linsvarumärket Bausch + Lomb och tandvårdsklinikerna Orasolv.

– Dessutom har vi ytterligare två nya uppdrag som jag tyvärr inte kan nämna vid namn. Det är superkul och vi gasar på.

Johan Windahl räknar med en ökad omsättning i år.

– Men jag vågar inte svara på hur mycket, vi har precis påbörjat samarbetet med flera kunder. Resultatet i år kommer att bli positivt.

Søder ägs av Johan Windahl, Andreas Duvmo, Niklas Falkman och Hannes Persson. Tillsammans får kvartetten dela på en utdelning om knappt 1,8 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN:

Jung von Matt blir Kolmårdens nya byrå

Ämnen i artikeln:

Søder

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.