Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Smarteyes avbröt pitch

Publicerad: 7 September 2011, 07:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:59

Optikerna bad om förslag på möjlig tv-reklam, men inget av bidragen fastnade. "Vi vill vara säkra på att det blir rätt från början", säger marknadschefen Anders Zanton.


Ämnen i artikeln:

Smarteyes

Optikern Smarteyes tog steget in i tv-rutan i och med sponsringen av friidrotts-VM i SVT.

Marknadschefen Anders Zanton överväger att ta ännu ett steg.

– Vår utmaning är att öka kännedomen och det är tv bra på.

I våras bjöd Smarteyes därför in ett antal reklambyråer, inklusive bolagets nuvarande byrå SCP, till en tv-reklampitch.

– Det var inte en renodlad upphandling men vi gjorde en runda bland byråer som är duktiga på tv-reklam för att se om vi kunde hitta ett intressant koncept. Eftersom det skulle vara premiär i tv för oss vill vi vara säkra på att det blir rätt från början.

Men inget av bidragen nådde ända fram och nu har Smarteyes pausat upphandlingen.

– Inget var så mitt i prick att vi vill hoppa på direkt. Vi är tacksamma för alla bidrag, men kommer att vänta lite och analysera innan vi går vidare, säger Anders Zanton.

– Vi behöver dessutom få upp distributionen mer innan vi går i tv, för att det inte ska bli så mycket spill. Framför allt i storstäderna behövs fler butiker.

Han utesluter dock inte att det kan bli ett samarbete med någon av byråerna som kom med förslag, i ett senare skede.

– När man ber någon om en presentation är att det alltid svårt att hitta något som man köper rakt av, man får sätta sig igen och komma fram till något gemensamt.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Smarteyes

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.