Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Slutstrid om Ikea

Publicerad: 17 September 2009, 05:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Tre mediebyråer gör upp om Ikeas jättekonto.


Som Dagensmedia.se tidigare berättat genomför Ikea en global mediebyråupphandling.

Uppdraget kan vara värt upp till 2,2 miljarder kronor, enligt brittisk branschpress. I Sverige spenderade möbeljätten knappt 280 miljoner bruttokronor på reklamköp förra året, enligt Sifo (exklusive webben) och i år förväntar sig företaget hålla den nivån.

Ikea jobbar globalt med antingen Mediacom eller Mediaedge CIA, då WPP-byråerna tog uppdraget från OMD år 2005. På den svenska marknaden har man avtal med MEC.

Dagensmedia.ses källor säger nu att tre byråer är kvar i pitchen, som beräknas avslutad i november. De aktuella byråerna ska vara MEC, Vizeum och Initiative Universal.

Ikeas svenska marknadschef Nils Larsson sade nyligen till Dagens Media att han inte ville kommentera processen men att han var nöjd med samarbetet med MEC.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.