Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Slörner tiger om upphandlingskaoset

Publicerad: 29 Juli 2011, 11:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Staffan Slörner – som var marknadschef på Försvarsmakten när myndigheten började använda sig av otillåtna direktupphandlingar – duckar.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan SlörnerFörsvarsmaktenCarat

Dagensmedia.se har i flera artiklar berättat om Försvarsmaktens reklamupphandlingar – som nu granskas av åklagare.

Att den reklamupphandling – värd 300 miljoner kronor – som Försvarsmakten genomförde 2010 var riggad för att passa mediebyrån Carat upptäcktes först av försvarets egna revisorer.

Enligt revisionsrapporten ska Försvarsmaktens och Carats dobbel dessutom ha pågått sedan flera år tillbaka och sammantaget ska myndigheten ha köpt reklamtjänster för 110 miljoner kronor av byrån.

Detta genom omfattande och otillåtna direktupphandlingar.

Ansvarig när cirkusen kring direktupphandlingarna drog igång var Staffan Slörner, marknadschef för Försvarsmakten fram till maj 2009.

I dag är Staffan Slörner vd för Sveriges Mediebyråer – en branschorganisation som ska värna och arbeta för att de etiska reglerna upprätthålls och att mediebyråerna ska kunna verka under fri konkurrens.

Dagensmedia.se har vid flera tillfällen sökt Staffan Slörner för att ge honom en chans att uttala sig om de otillåtna direktupphandlingarna. Men trots upprepade försök har han valt att göra sig otillgänglig.

Sedan tidigare har både Carat och Försvarsmakten startat egna internredovisningar för att gå till botten med affären.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.