Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

SLL upphandlar byråer för 70 miljoner kronor

Publicerad: 7 November 2014, 14:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Stockholms läns landsting går ut i en stor kommunikationsupphandling, kan Dagens Media avslöja. Bland annat ska ny reklambyrå och mediebyrå upphandlas.


SLL:s upphandling, som blir offentlig i dag, gäller elva områden inom kommunikationstjänster som blant annat rör medieköp, reklam och pr.

Bakgrunden till upphandlingen är att de ramavtal som SLL har i dag går ut. Men det handlar också om att landstinget vill höja sin egen ambitionsnivå med kommunikationen.

– De närmaste fem åren kommer landstinget att både bygga ut kollektivtrafiken och vården. Vi bygger bland annat nio nya tunnelbanestationer och ett nytt sjukhus och det gör att vi kommer ha stora kommunikationsbehov, säger SLL:s kommunikationsdirektör Katarina Winell till Dagens Media.

Hon fortsätter:

– Vi måste höja vår egen nivå och göra ett bättre jobb gentemot stockholmarna. Vi har jättemånga skickliga kommunikatörer i landstinget men om vi ska klara den här stora uppbyggnaden behöver vi konsulter som kan förstärka oss. Det är en stor och viktig sak och vi är angelägna om att vi själva ska göra ett bra jobb och inte bara våra levernatörer.

Uppskattningsvis, baserat på kommunikationsinvesteringarna för 2013, är upphandlingen värd 70 miljoner kronor per år.

– Vi kan inte garantera att det blir exakt så mycket men det är ett ungefärligt värde. Det är väldigt mycket pengar men det ska sättas i relation till att vi är en organisation som omsätter 82 miljarder kronor.

Hur många byråer som ska upphandlas är inte klart i nuläget.

– Vi säger inte att vi ska ha ett visst antal byråer utan vi har våra elva områden. Vi följer självklart Lagen om offentlig upphandling och kommer ha en så kallad rangordnad upphandling med tre leverantörer på varje område.

En diskussion som ofta återkommer när det gäller offentliga upphandlingar är prisdumpning, hur ser du på det?

– Det är naturligtvis något vi har tittat på och vi har konstruerat vår upphandling så att kvaliteten värderas högre än priset på samtliga områden. Detta gör vi eftersom att vi vill höja ambitionsnivån och för att vi vill bidra till att branschen utvecklas på ett sunt sätt. Vi tjänar inte på en prisdumpning, det urholkar branschen. Vi är angelägna om kvaliteten.

Senast den 17 december ska intresserade byråer ha skickat in sina anbud till SLL. Under mars månad beräknas tilldeningsbesluten levereras.

I SLL:s förra upphandling, som startades 2010, upphandlades 30 olika områden. De områden som SLL köpt mest inom är strategisk kommunikation, omvärldsanalys, digitalbyråtjänster och taktiska reklambyråtjänster. De största leverantörerna har under desa åren varit Quattroporte, JKL, Creuna, Lowe Brindfors och TBWA.

Detta ska SLL upphandla

Strategisk kommunikationsrådgivning

Digital kommunikationsplattform

Kreativ kommunikation

Strategisk varumärkesrådgivning och design

Grafisk originalproduktion

Mediebyrå

Möten och evenemang

Mätningar och undersökningar

PR

Mångkulturell kommunikation

Kommunikativa tillgänglighetstjänster

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.