Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Skrällförsäljningen – Forsman & Bodenfors till MDC

Publicerad: 27 December 2016, 13:00
Uppdaterad: 27 December 2016, 13:08

ÅRET SOM GICK. Forsman & Bodenfors vill expandera utomlands.


Ämnen i artikeln:

Forsman BodenforsJung

Sveriges mest framgångsrika reklambyrå genom tiderna – och en av de få kvarstående oberoende byråerna – fyllde 30 år och förvånade alla när det i juni avslöjades att byrån säljs.

Nya ägare är det amerikanska börsnoterade nätverket MDC Partners, som sedan tidigare äger CP+B i Sverige.

Enligt styrelseordföranden Anna Qvennerstedt hade Forsman & Bodenfors träffat i stort sett alla stora nätverk innan affären med MDC. Anledningen till försäljningen är att byrån vill expandera utomlands.

– Vi har vuxit ur vår marknad, så vi måste ta ett steg i internationell riktning. ¬Sedan behöver vi också ett nytt äventyr. Det är omöjligt att bibehålla engagemanget genom att sitta och jäsa på sin ¬position. Ett nytt äventyr är avgörande för att byrån ska kunna överleva.

2016 försvann också en av de sista stora fristående pr-byråerna i Sverige när Jung Relations blev uppköpta av Hallvarsson & Halvarsson Group, där även Springtime ingår sedan tidigare.

– Vi har fått förfrågan många gånger ¬tidigare men inte varit intresserade. Vi kommer att vara oberoende men kunna utvecklas tillsammans, och vi får behålla Jung, vilket är viktigt för oss, säger grundaren Claes Bodén.


Ämnen i artikeln:

Forsman BodenforsJung

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.