Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Skrällförsäljningen – Forsman & Bodenfors till MDC

ÅRET SOM GICK. Forsman & Bodenfors vill expandera utomlands.


Publicerad 2016-12-27 13:00
Uppdaterad 2016-12-27 13:08

Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

Dela artikeln:

Sveriges mest framgångsrika reklambyrå genom tiderna – och en av de få kvarstående oberoende byråerna – fyllde 30 år och förvånade alla när det i juni avslöjades att byrån säljs.

Nya ägare är det amerikanska börsnoterade nätverket MDC Partners, som sedan tidigare äger CP+B i Sverige.

Enligt styrelseordföranden Anna Qvennerstedt hade Forsman & Bodenfors träffat i stort sett alla stora nätverk innan affären med MDC. Anledningen till försäljningen är att byrån vill expandera utomlands.

– Vi har vuxit ur vår marknad, så vi måste ta ett steg i internationell riktning. ¬Sedan behöver vi också ett nytt äventyr. Det är omöjligt att bibehålla engagemanget genom att sitta och jäsa på sin ¬position. Ett nytt äventyr är avgörande för att byrån ska kunna överleva.

2016 försvann också en av de sista stora fristående pr-byråerna i Sverige när Jung Relations blev uppköpta av Hallvarsson & Halvarsson Group, där även Springtime ingår sedan tidigare.

– Vi har fått förfrågan många gånger ¬tidigare men inte varit intresserade. Vi kommer att vara oberoende men kunna utvecklas tillsammans, och vi får behålla Jung, vilket är viktigt för oss, säger grundaren Claes Bodén.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.