Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

SKL ut i jättepitch

Publicerad: 16 Mars 2011, 13:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Sveriges Kommuner och Landsting drar igång en stor mediebyråupphandling, via dotterbolaget SKL Kommentus. De vinnande byråerna kan se fram emot en mediebudget på över 100 miljoner kronor – som dock kan växa betydligt.


Upphandlingen för SKL Kommentus gäller primärt Stockholms stads förvaltningar och kontor.

Uppdraget värderas till knappt 28 miljoner kronor per år i maximalt fyra år och kan alltså vara värt upp till 110 miljoner kronor netto. I dag har SKL Kommentus ramavtal med Nowa, Promedia och Carat.

Denna gång vill SKL Kommentus skriva avtal med tre byråer för annonsförmedling samt tre byråer för strategisk rådgivning. Alltså, maximalt sex och minst tre byråer.

Men det finns en möjlighet att uppdraget växer – betydligt. Enligt handläggaren Peter Svensson kan samtliga Sveriges kommuner och landsting, samt uppemot 800 kommunala bolag, välja att ansluta sig till avtalet.

– Från och med i år blev vi en inköpscentral och då tolkar vi det som att alla kan ansluta sig, säger Peter Svensson.

Exakt hur stort uppdraget kan vara värt är oklart. Även om alla de mer än 1 000 aktörerna omfattas av ramavtalet är det inte troligt att alla kommer att utnyttja avtalet - om de ens känner till att det existerar. Dessutom har många myndigheter och bolag redan egna avtal med byråer.

För två år sedan kammade fem byråer hem statens mediebyråupphandling, ett konto som omfattar 450 bolag och myndigheter – och vars sammanlagda medieköp uppgick till knappt 3 miljarder kronor år 2009. Men som dagensmedia.se tidigare berättat använde endast två av tre bolag ramavtalet – och 20 procent visste inte ens om att de omfattades av det.

SKL hoppas att ett avtal ska vara klart i mitten av juni.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.