Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

SKL Kommentus jätteupphandling stoppas – irritation bland byråer

Publicerad: 21 Januari 2015, 12:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

SKL Kommentus avbröt plötsligt sin stora upphandling av mediebyråtjänster, värd en kvarts miljard kronor.


Ämnen i artikeln:

SKL

SKL Kommentus Inköpscentral drog i september ifjol igång en upphandling om ett nytt ramavtal för förmedling av annonser och strategisk medierådgivning åt Sveriges kommuner och landsting.

Avtalet gäller för två år, med chans till förlängning i två år till, och kan totalt vara värt drygt 250 miljoner kronor.

Men i slutet av förra året stoppades upphandlingen plötsligt – med beskedet om att allt måste göras om från början.

Enligt uppgift till Dagens Media deltog en handfull byråer i upphandlingen. Och irritationen är stor bland en del av dem som deltagit, eftersom de förgäves har lagt ner ett stort arbete under hösten.

Annelie Dufva, upphandlingschef och projektledare på SKL Kommentus Inköpscentral, förklarar varför upphandlingen avbröts:

– Vi avbröt den på grund av att vi inte hade tagit ställning till mediebyråersättningen i förfrågningsunderlaget. Vi behövde ta ställning till det, lägga till eller dra bort det, säger hon till Dagens Media.

Hade byråernas bidrag inte kunnat användas ändå, var det nödvändigt att göra om hela processen?

– Ja, vi behöver göra om det. När vi väljer att avbryta en upphandling kan man inte ta hänsyn till de anbud som finns.

Ska de byråer som deltog i upphandlingen få ersättning för det arbete de har lagt ner?

– Nej, det får man inte. Det står också i förfrågningsunderlaget och framgår i anbudsinbjudan att det inte utgår något arvode.

När drar ni igång den nya upphandlingen?

– Vi jobbar nu med att korrigera vissa saker. Självklart ska vi gå ut med en ny upphandling inom en snar framtid.

I dag har fyra mediebyråer – Vizeum, Nowa, PHD och Promedia –avtal med SKL. De riskerar nu att tappa uppdraget.

2011, när upphandlingen avgjordes förra gången, riktade flera mediebyråchefer hård kritik mot Promedia, som valde att erbjuda fyra av fem tjänster utan någon ersättning.

Det här är mediebyråersättning

• När annonsören köper utrymme i medier via mediebyråer tillämpas en branschpraxis som kallas mediebyråersättning.

• Ersättningen innebär att annonsören får en ersättning från medieföretaget för att mediebyrån hanterar medieköpet.

• Det är upp till varje annonsör att förhandla om ersättningen.

• Sverige Annonsörer uppmanar alla annonsörer att se över skrivelsen om mediebyråersättningen i avtalet med mediebyrån. Enligt organisationen ska det framgå tydligt att ”samtliga rabatter och ersättningar från media såsom förmedlings-, hanterings-, informations- och kreditersättning ska i sin helhet återlämnas till dig som annonsör”.

Källa: Sveriges Annonsörer

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SKL

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.