Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Ska bygga Lewis i Norden

Publicerad: 3 April 2013, 11:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

Pr-nätverket Lewis planerar att expandera kraftigt. Robert Almqvist får uppdraget att bygga upp nätverket i norra Europa.


Nätverksbyrån Lewis Communications ska under de närmaste 24 månaderna etablera tio nya kontor runt om i världen. Nätverket har idag 25 egenägda kontor i USA, Europa och Asien.

Samtidigt görs en nysatsning i Norden.

Robert Almqvist, som tidigare arbetat på nätverksbyråer som Axicom/Cohn & Wolfe, Hill & Knowlton och Burson Marsteller, tillträdde sin nya tjänst som VP Northern Europe igår.

– Jag tackade först nej. Jag har svårt att tro att nätverksbyråerna är framtiden och jag har under flera år sågat nätverksbyråkonceptet. Men efter en hel del långa diskussioner så insåg jag att här finns riktigt sköna idéer, säger Robert Almqvist.

– Lewis jobbar mycket med digital marknadsföring och tror på att storytelling alltid är viktigt.

Robert Almqvist tror att nätverksbyråerna behöver vara mycket mer förankrade lokalt för att lyckas. Han nämner lokala byråer som Volontaire och JMW som förebilder – och konkurrenter.

– Med namnet Lewis kommer vi aldrig att uppfattas som en Stockholmsbyrå, men man måste gräva ner sig i myllan och anställa lokala, tunga namn. De traditionella tjänsterna med pressmeddelanden och intervjubokningar är förlegade. Den typen av tjänster som våra nätverksbyråer har erbjudit kommer inte att efterfrågas.

Robert Almqvist ska bland annat använda sig av det digitala affärsområdet Lewis puls, där byrån går in och konkurrerar med just Volontaire.

– Vi måste förändra hela produktportföljen och se till att vi har rätt kompetens och att vi kan visa upp casen. Då kommer affärerna att komma.

Lewis har idag 3,5 medarbetare på Stockholmskontoret. Målet är att bli 6-7 anställda ”inom en snar framtid”.

– Det är svårt att säga hur många vi kommer att bli. Det finns en kritisk massa på 7-8 personer då man når den första plattformen och har drivkraft och stabilitet. Utvecklingen kommer att kräva nya kompetenser som cd och ad, men jag ser ingen anledning att anställa någon som kan skriva pressmeddelanden – sådant kan vi köpa in.

Enligt Lewis senaste bokslut omsatte byrån 4,2 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret 2010/2011.

Även omsättningsmässigt räknar Robert Almqvist med en kraftig ökning.

– Min första målsättning är att hamna på företagens så kallade long list. Jag vill att företag ska börja kontakta oss. Vi får se vad det innebär i omsättning, åtminstone en fördubbling under de kommande 24 månaderna, men jag är mer otålig än så.

Stockholmskontoret jobbar idag med åtta stadiga kunder, berättar Robert Almqvist. Han vill se ett 20-tal kunder hos byrån inom två år.

– Internationellt sett har Lewis blivit allt mer specialiserade på teknik och it. Men vi kommer att börja sträcka oss utanför det, det kan vara kunder inom produktion, verkstad och bioteknik.

Robert Almqvist beskriver det nya uppdraget som ”livsavgörande”.

– Jag har propagerat för alla jag känner att nätverksbyråer inte fungerar. Nu ska jag bevisa att allt jag sagt under dessa år stämmer. Får jag fel så är min världsbild helt körd.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.