Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Sjätte lejonet för Farfar

Publicerad: 22 Juni 2010, 18:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:46

”The world’s biggest signpost” tog hem silver i Outdoor. Nokiakampanjen belönades med sitt tredje silverlejon när vinnarna i Outdoor presenterades på tisdagen.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2010

– De tog inte guld men bör se sig som vinnare ändå, marginalerna är små, sade jurydeltagaren Damon Stapleton, kreativ chef på TBWA\Hunt\Lascaris i Johannesburg, efter presskonferensen.

Han berömde Farfar-kampanjen för sin storskalighet och för att den involverar mottagarna.

– Kraften ligger i att involvera konsumenterna, sade han.

Silvret var den nedlagda byråns sjätte lejon hittills i år. Tidigare har Farfar vunnit ett guld och två brons i Direct och två silver i Promo. Samtliga för Nokiakampanjen ”The world’s biggest signpost”

Outdoor-juryn delade ut två Grand Prix, ett för traditionell utomhusreklam och ett för ambient. Det ena gick till amerikanska Anomaly för Dieselkampanjen ”Be Stupid”.

– Vanligen kämpar en jury för att hitta den smartaste idén. Nu belönar vi den dummaste, sade juryordföranden Tay Guan Hin, kreativ chef på JWT Asien i Singapore, som tyckte att Dieselkampanjen är smart, vågad och går emot konventionella idéer.

Argentinabyråerna Del Campo och Saatchi & Saatchi vann också ett Grand Prix, för ölkampanjen ”Andes Teletransporter” för Inbev, en uppfinning som gör det möjligt för män att stanna ute på krogen utan att deras flickvänner får reda på det.

– Något vi alla kan relatera till, sade ordföranden i den mansdominerade juryn. En kvinna var med och dömde bidragen.

Se alla vinnarna i dokumentet till höger.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2010

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev