Gå direkt till textinnehållet

Sir Martin Sorrell köper Mediamonks

Martin Sorrell, tidigare vd för WPP. Foto: Wikimedia Commons

Den tidigare WPP-chefen förvärvar produktionsbolaget Mediamonks.

Sir Martin Sorrell, tidigare vd för WPP, lämnade sin post i april efter att en intern utredning tillsattes med anledning av att han misstänkts för "olämpligt beteende" och att han ska ha missbrukat företagets tillgångar.

Nyheten har varit väl omtalad i branschen även om WPP:s största kunder som Procter & Gamble, Unilever och Johnson & Johnson inte velat uttala sig om några konsekvenser för deras del.

Nu står det klart att Sir Martin Sorrells egna bolag, S4 Capital, köper upp produktionsbolaget Mediamonks, rapporterar Adage.

S4 Capital beskriver affären som en sammanslagning snarare än ett uppköp. Intressant är att Sir Martin Sorrells tidigare arbetsplats WPP också varit intresserade av att förvärva Mediamonks.

– Det här representerar ett signifikant steg mot att bygga en ny tid, en ny era och ett nytt sätt att bygga digitala byråplattformar för våra klienter. Mediamonks rötter är helt och hållet i ny media, data, innehåll och teknologi. Vårt nästa drag kommer bestå av att bygga vidare på den här plattformen och addera meningsfull dataanalys och digitala medieköp. Företaget kommer vara enhetligt med Mediamonk som sin kärna, säger Sir Martin Sorrell i ett uttalande.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-07-10 13.56Uppdaterad 2018-07-10 14.01

Dela artikeln: