Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

”Single single release” tar guld

Publicerad: 17 April 2012, 18:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:25

Forsman & Bodenfors och Comviq vinner det finaste priset i kategorin Direkt.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2012

Forsman & Bodenfors tar hem guldet för Comviqkampanjen ”Single single release”. Kampanjen lanserade Veronica Maggios singel ”Välkommen in” tillsammans med Comviqs tjänst Kompissignaler. Låten kunde höras via ett enda telefonnummer, och telefonen med det numret gavs till studenten Firat Strechim Delen – ett av sångerskans fans. Det innebar att under två veckor var det enda sättet att höra ”Välkommen in” att ringa telefonnumret och hoppas på att Firat Strechim Delen inte svarade.

Motiveringen till vinsten lyder:

”’Smart’ var utan tvekan det vanligaste ordet i juryrummet när det här bidraget diskuterades. Ordet ’enkelt’ var det näst vanligaste och på delad tredje plats kom ett par svordomar som användes för att förstärka orden ’smart’ och ’enkelt’. För att demonstrera och sälja en tjänst förvandlar arbetsgruppen tjänsten till en direktmarknadsföringskanal genom att lansera något som ingen hört förut på ett telefonnummer ingen svarar. #$!*@# vad smart. Så $#!*@* enkelt. Sa en enig jury.”

Silver tilldelades reklambyrån Sturm & Drang för kampanjen ”En vanlig dag” för Majblommans riksförbund, samt DDB Stockholm för Bonnier Konsthalls kampanj ”Inte för alla”.

Arbetsgrupp "Single single release"

Art Director Annika Frankel Byråproducent Magnus Kennhed, Peter Gaudiano, Stefan Thomson Copywriter Robert Lund, Marcus Hägglöf Formgivare Axel Söderlund Musik Veronica Maggio Producent Kalle Schröder Produktionsledare Sanna Kander Projektledare Stefan Rudels Regissör Marcus Svanberg Uppdragsgivare Monica Elgemark, Therese Sundberg Mediebyrå Mediacom Stockholm PR-byrå Spotlight PR, Universal Music Publishing AB Produktionsbolag Acne Advertising

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Guldägget 2012

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.