Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Silla Levin: "Vi tycker ju att vi har något unikt"

Publicerad: 27 Februari 2018, 06:00
Uppdaterad: 27 Februari 2018, 07:28

Silla Levin, vd på Forsman & Bodenfors. Foto: Janne Næss

Forsman & Bodenfors rankas som ett av världens mest innovativa bolag inom reklam och marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

Den internationella affärssajten Fast Company utsåg nyligen Forsman & Bodenfors till ett av världens mest innovativa bolag, inom genren reklam och marknadsföring.

Den svenska byrån, som påbörjade sin internationella resa för några år sedan, köptes av den amerikanska jätten MDC partners år 2016. Köpesumman bedömdes till att ligga i 600-miljonersklassen.

Bredvid internationella giganter som Adidas och Wieden+Kennedy, som är Nikes huvudbyrå sedan 35 år tillbaka, hamnade den svenska byrån på en femteplats inom sin kategori.  

Fast Company lyfter bland annat fram kampanjen som byrån gjorde tillsammans med kunden Visit Sweden, där riket Sverige lades ut på sajten Airbnb, som exempel på byråns innovationskraft och kreativitet.

– Det är ett väldigt fint sammanhang att synas i, bland alla innovativa företag som driver utvecklingen framåt. Jag ser det som ett kvitto på att vårt arbetssätt fungerar och når fram till människor även internationellt. På den resa som vi befinner oss på nu, så är det jättebra uppmärksamhet, säger F&B:s vd Silla Levin till Dagens Media.

Varför kommer det här nu?

– Vi har tagit för oss i internationella kreativa tävlingar i många år, och det här är ett eftersläp av det. Nu når vi ut inte bara till reklambranschen utan även till uppdragsgivare och andra branscher säger hon och lägger til:

– Vi kan även se det genom att de internationella kundförfrågningarna ökat något enormt för oss den senaste tiden. Det är intressant, eftersom det var ganska många år sedan vi började vår internationella resa. Nu börjar vi se ett resultat.

Hur är ni innovativa på F&B?

– Grunden i vårt arbetssätt är att vi ska lösa kundens problem genom kommunikation, och då backar vi bandet ganska långt för att ta reda på var skon klämmer, ur ett holistiskt perspektiv. När man gör det så ökar möjligheten att man landar i innovation.

Vad har ni lärt er än så länge, av er internationella resa?

– Det har verkligen varit att prova och se. Det krävs lärotid, envishet och tålamod att hantera den organisatoriska och kulturella krock som man kan stöta på. Vi tycker ju att vi har något unikt, och det är fantastiskt roligt att se att det faktiskt går att hitta en och annan kund där ute som tänker på samma sätt, säger hon och fortsätter:

– Det är spännande att få göra kommunikation på marknader där människors digitala beteenden skiljer sig från vad man själv är van vid, för att de digitala plattformarna erbjuder andra möjligheter. I länder som Kina och Japan har man helhetslösningar som kombinerar många olika tjänster och funktioner för både umgänge och handel – som vi i Sverige skulle uppfatta som himla innovativt. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev