Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Silla Levin om fusionen: "Gamla maktstrukturer faller"

Publicerad: 19 September 2018, 08:06
Uppdaterad: 19 September 2018, 12:17

Silla Levin, vd på Forsman & Bodenfors. Foto: Janne Næss

Forsman & Bodenfors Silla Levin om varför det just nu är en bra tid för byrån att expandera.


Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

Den 18 september kom nyheten om Forsman & Bodenfors sammanslagning med KBS (Kirshenbaum, Bond, Senecal och Partners).

Den nyfödda storbyrån omfattar runt 700 personer på åtta kontor i Göteborg, Stockholm, New York, London, Montreal, Toronto, Shanghai och i Singapore – med Stockholm samt New York som nav. 

KBS är ett globalt kreativt kommunikations- och teknologibolag, med sitt ursprung i New York. Företaget har uppmärksammats för sina teknikdrivna kampanjer, och vann som exempel nyligen ett Guld i Clio Awards för sin kampanj med kunden Monster.com.

När Dagens Media når Forsman & Bodenfors Sverige-vd Silla Levin, står hon tillsammans med en grupp kollegor på Landvetter, redo att flyga över till New York.

– Vi är ett gäng på åtta personer som åker dit. Vi behöver bygga kontakter på bred front nu för att få det nya att uppstå, och vi behöver få kompetens hit till Sverige för att få igång mediedelen och techsidan i vårt erbjdande.

Forsman & Bodenfors har länge letat efter en passande partner utanför Sveriges gränser, som kan ge byrån rätt energiinjektion i ambitionen att få ut sitt erbjudande internationellt. 

– Det är en dröm som vi har haft i flera år, att exportera vårt arbetssätt som vi tycker är unikt, och att utforska om det håller på en global nivå. Nu har vi hittat en bra match som visat att de är förändringsbenägna, och som vill göra detta med oss. Det känns väldigt roligt.

Hur stor utmaning är det att implementera Forsman & Bodenfors platta organisationssätt i det stora internationella företag som ni nu är?

– Jag tror att tajmingen just nu är jättebra. Vi befinner oss i en tid då gamla maktstrukturer faller, och där det finns en längtan, vilja och nyfikenhet kring att jobba på ett annat sätt, säger Silla Levin, och lägger till att de rent konkret sätter igång med arbetet omedelbart, genom att inte rekrytera någon kreativ chef till New York-kontoret. 

– Vi kommer att göra på Forsman och Bodenfors-sättet direkt. Det vill säga: många kommer att dela på ansvaret istället.

Forsman och Bodenfors har ju tappat en del av sin personal på senare tid. Hur påverkar expansionen miljön på byrån?

– Vi har faktiskt vuxit i antal medarbetare senaste två åren, inom alla kategorier och både i Stockholm och Göteborg. Några av de som gått har ju tidigare varit delägare och varit en del av Forsman och Bodenfors länge. I och med förändringen så har en del sett det som en punkt då de valt att gå vidare, och det tycker jag är helt naturligt. 

Vad har ni fått för reaktioner av era kunder?

– Alla har varit väldigt positiva. Det är en positiv utveckling och nya kompetenser är ju bra, oavsett kund. 

Inom KBS, som nu är en del av Forsman och Bodenfors, finns bland annat mediebyrån The Media Kitchen som är specialiserad på både strategi och köp inom digitala medier. Dessutom har de kommunikationsbyrån Albion i sin portfolio, som fokuserar på digital transformation och tjänsteinnovation.

Kommer ni att föreslå era kunder att byta mediebyrå nu?

– Det är upp till kunderna vad som passar dem. Vi kommer nu att kunna erbjuda större kompetens, men exakt hur erbjudandet kommer att se ut vet vi inte ännu. Implementeringen börjar med lokala förändringar, och precis som tidigare kommer de olika kontoren att vara självständiga och drivande i sitt arbetssätt.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.