Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Silla Levin blir ny vd för Forsman & Bodenfors

Publicerad: 23 Augusti 2017, 14:55
Uppdaterad: 24 Augusti 2017, 09:35

Bild 1/2  Erik Sollenberg lämnar vd-posten på Forsman & Bodenfors för att bli global vd för CP+B. Efterträder gör ad:n Silla Levin den 1 september. Foto: Lars Ardarve

Silla Levin har utsetts till ny vd för reklambyrån Forsman & Bodenfors. Samtidigt blir nuvarande vd:n Erik Sollenberg global vd på CP+B.


Ämnen i artikeln:

Forsman BodenforsCP B

Silla Levin efterträder nuvarande vd Erik Sollenberg den 1 september. Erik Sollenberg går istället vidare till en kommande tjänst som global vd för reklambyrån Crispin Porter + Bogusky (CP+B).

Silla Levin har arbetat på Forsman & Bodenfors som art director sedan 2001. Hon har varit en del av styrelsen för företaget och en av delägarna fram till försäljningen till MDC Partners under 2016.

På frågan hur det känns att ha fått ett nytt jobb säger hon till Dagens Media:

– Så klart känns det fantastiskt roligt. Jag har ju varit partner och en del av ledningen länge. Det känns kul att få axla rollen då byrån är mitt i en spännande fas. Vi har en stark position i Sverige och samtidigt får vi allt fler internationella uppdrag.

Var det väntat?

– Det var inget steg jag hade sett framför mig. Men jag har alltid varit intresserad av vår affär och tycker att det hänger ihop med det kreativa, både för våra kunder och för oss själva. De behöver varandra.

Hur känns det att hamna längre ifrån den kreativa processen?

– Jag kommer ha en fot kvar i det kreativa. Jag tror det är nödvändigt för att göra ett bra jobb som vd. Genom att vara en del av arbetsgrupperna, och därmed våra kunder, så tror jag att jag kommer ha en mycket bättre förståelse för var vi är och vart vi ska.

Vad kommer ditt fokus vara under hösten?

– Mitt fokus kommer att vara att dels titta på hur vår internationalisering går, att se till att vi gör det med bästa förutsättningar. Men framförallt kommer jag att fokusera på den svenska marknaden, som är våran viktigaste marknad.

Ser du några utmaningar?

– Först och främst ska vi lösa våra kunders utmaningar genom att fortsätta skapa kreation i världsklass, både i Sverige och internationellt. Det finns mängder med utmaningar, men också möjligheter, men det får jag återkomma till lite längre fram.

Det var i juni 2016 som det tillkännagavs att Forsman & Bodenfors säljs till amerikanska nätverket MDC Partners och skapar ett strategiskt samarbete med reklambyrån Crispin Porter + Bogusky, (CP+B). Erik Sollenberg, som varit vd för Forsman & Bodenfors sedan 2003, blir först co-global vd för CP+B, för att i slutet av året efterträda Lori Senecal som global vd.

– Silla Levin har under många år varit en drivande kraft i Forsman & Bodenfors utveckling och jag är glad att hon valt att ta uppdraget att leda byrån in i framtiden. Forsman & Bodenfors och CP+B har många likheter, framför allt i hur vi är orubbligt dedikerade att göra bra jobb för våra kunder. Jag ser fram mot den nya tjänsten och att få använda det jag lärt mig hos Forsman & Bodenfors i ett större sammanhang. Det är också en möjlighet att stärka det strategiska partnerskapet mellan de båda byråerna, säger Erik Sollenberg, i en kommentar.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Forsman BodenforsCP B

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.