Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Byråer

Sifo vill bli störst inom pr-analys

TNS Sifo vill ta greppet om pr-analysbranschen med ett nytt och starkt växande affärsområde.


Publicerad 2010-06-18 10:24

Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Dela artikeln:

För drygt ett år sedan lockade TNS Sifo över sju medienalytiker från bland annat Cision och startade affärsområdet PR research. Verksamheten har sedan dess dragit in 35 kunder och det senaste tillskottet är ett nordiskt kontrakt med Posten.

– Vi är stolta att de valde oss efter ett testcase med sociala och traditionella medier. Det är en spännande kund som är nordisk och vill ha hjälp med både det operativa och med framåtsyftande analyser, säger Per Söderpalm, affärsområdeschef för Pr Resarch, tidigare nordisk analyschef på Cision.

Han upplever att branschen inom medieanalys har förändrats. Tidigare efterfrågade kunderna bara analys av medieinnehållet, men nu vill de även göra effektmätningar av sina pr-insatser med hjälp av till exempel marknads-, attityd- eller medarbetareundersökningar.

– De vill veta hur mediebilden påverkar deras anseende och hur allmänheten ser på deras verksamhet. Hela den verktygslådan har vi inom Sifo vilket är en fördel för oss, säger Per Söderpalm.

Konkurrenterna inom pr-analys är främst Mediapilot, Infopaq och Retriever. TNS Sifos mål är att bli ledande inom pr-analys i Sverige och Norden.

– Marknaden kommer att gå mot tre, fyra stora aktörer. Vi växer starkt och är på väg att bli en av de stora spelarna. Ledande för oss handlar mycket vårt erbjudande. Där ligger vi i framkant med vår kombination av medieanalys och effektmätningar, säger Per Söderpalm.

Vad är den ekonomiska målsättningen?

– Vi vill inte tala om omsättning, men vi har blivit en omfattande affär på nordisk nivå. Vi vill mer än fördubbla verksamheten inom de närmaste tre åren i Sverige och Norden och även bli en internationell spelare.

Synnöve Almer

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.