Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Scholz & Friends tappar Media Markt

Publicerad: 16 December 2010, 16:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Media Markt har efter fem år med Scholz & Friends beslutat sig för att gå ut i en pitch. Scholz & Friends deltar inte.


Ämnen i artikeln:

Media Markt

Media Markt är en av Sveriges största annonsörer och förra året uppgick medieköpen till 280 miljoner bruttokronor, enligt Sifo Reklammätningar.

Kedjan bytte nyligen marknadschef då Johan Rosenblom tog över jobbet från André Wedin. Nu upphandlar företaget reklambyrå, kan dagensmedia.se avslöja.

– Media Markt har bestämt sig för att gå ut i en pitch och vi har beslutat att inte vara med i pitchen, säger Scholz & Friends vd Petronella Panérus till dagensmedia.se.

Varför inte?

– Vi har jobbat med dem i fem år och tog det här beslutet. Men de är så klart välkomna tillbaka till oss om de inte är nöjda med sin nya leverantör.

Scholz & Friends har tidigare dragits med ekonomiska problem och betalningsanmärkningar. Förra året omsatte byrån 51 miljoner kronor och redovisade ett rörelseresultat på -1,1 miljoner kronor.

– Det har tagits en hel del felbeslut inom byrån och det är fruktansvärt det som har hänt. Man har inte tagit tag i problemen, utan grävt ned dem, sa Petronella Panérus när det stod klart att hon skulle ta över Scholz & Friends, i oktober förra året.

Nu säger hon:

– I år gör vi ett nollresultat, eller kanske en liten vinst.

Dagensmedia.se har sökt Media Markts marknadschef Johan Rosenblom.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Media Markt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.