Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Scholz & Friends sväljs av Nordkom

Reklambyrån Scholz & Friends köps upp av Nordkom.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 12 November 2015, 06:49
Uppdaterad: 08 Mars 2016, 11:08

Ämnen i artikeln:

Nordkom

Reklambyrån Scholz & Friends har under de senaste åren krympt rejält. 2010 omsatte byrån 42,5 miljoner kronor. Motsvarande siffra 2014 var blott 14,3 miljoner kronor.

Nu köps Scholz & Friends upp av det First North-noterade bolaget Nordkom. I samma veva köper Nordkom även upp delar av direktmarknadsföringsbyrån Friends & Tactics, marketing automationbolaget Friends & Insights och produktionsbolaget Parapix.

Det uppger Nordkom i ett pressmeddelande.

Tillsammans kallas företagsgruppen för "Friendsbyråerna".

Köpeskillingen består av både kontanter och aktier i Nordkom.

Bolaget betalar 15 miljoner kronor kontant, varav 8 miljoner ska betalas direkt när affären slutförs. Det väntas ske efter en extra bolagsstämma i Nordcom den 15 december. 7 miljoner kronor ska betalas "genom revers, reglering av en internskuld till Scholz & Friends om högst 4,7 miljoner kronor samt av 9 243 963 nyemitterade aktier i Nordkom" till ett värde motsvarande cirka 17 miljoner kronor.

Alla säljarna i Friendsbyråerna ska jobba inom Nordkom efter uppköpet. Magnus Widgren, vd för Scholz & Friends, blir ny koncernchef för Nordkom. Arvid Svanvik, kreativ chef på Scholz & Friends blir kreativ chef på Nordkom-koncernen.

Nordkom bildades i sin nuvarande form 2012, då bolaget bytte namn från Done till Nordkom. I mars i år sålde Nordkom digitalbyrån Ottoboni till finska Nordic Morning, för en köpeskillning på maximalt 93 miljoner kronor.

Sedan dess består företaget av produktionsbyrån Done.

– Friendsbyråerna är under ständig utveckling och efter några år av stark tillväxt är vi glada att tillsammans med Nordkom skapa en ny plattform för framtida tillväxt. Vi har under en tid haft en betydande efterfrågan på såväl automatiserad kommunikation som taktisk reklam och digital produktion. Tillsammans blir Done och Friendsbyråernas kunderbjudande marknadens mest kompletta och vi ser mycket stor efterfrågan på våra tjänster, säger Scholz & Friends vd Magnus Widgren i pressmeddelandet.

Nordkom har hittills i år redovisat ett negativt resultat.

LÄS ÄVEN:

Så ser affären ut

Nordkom har ingått ett avtal om att förvärva:

100 procent av Scholz & Friends Stockholm AB.

70 procent av Friends Tactics Sweden AB.

50 procent av Friends & Insights AB.

20 procent av Parapix AB.

Köpeskillingen kommer att utgöras av en kontantdel om 15 MSEK, varvid 8 MSEK ska erläggas kontant vid tillträdet och 7 MSEK ska erläggas genom revers, reglering av en internskuld till Scholz & Friends om högst 4,7 MSEK samt av 9 243 963 nyemitterade aktier i Nordkom till ett värde motsvarande cirka 17 MSEK.

Ämnen i artikeln:

Nordkom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.