Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Scholz & Friends köper byrå och tar in delägare

Publicerad: 19 Maj 2010, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Talentumavhopparen Pär Roosvall är ny delägare och styrelseordförande i reklambyrån Scholz & Friends. Efter de ekonomiska problemen breddar byrån nu erbjudandet genom att köpa en strategibyrå.


Ämnen i artikeln:

Scholz FriendsPetronella PanerusTalentum

Reklambyrån Scholz & Friends, som under en tid har plågats av dåligt likviditet och en släpande skatteskuld, har precis stängt böckerna för helåret 2009.

Resultatet blir en förlust på 1 miljon kronor.

Omsättningen sjönk från 64,7 till 51,5 miljoner kronor, och byråintäkten sjönk från 21,5 till 18,4 miljoner kronor.

2010 har dock börjat betydligt bättre, och byrån är nu lönsam.

– Det går väldigt bra nu och byrån går plus, säger Petronella Panerus, vd för Scholz & Friends och tillägger:

– 2009 har bitvis känns väldigt tungt, men nu är uppförsbacken slut. Vi har passerat krönet.

Enligt Petronella Panerus är ekonomin, som misskötts på grund av ”slarv” och ”bristande kontroll” nu sanerad. Scholz & Friends är i dag helt skuldfria, enligt kronofogden.

Ny finansiering, vilket ska säkra likviditeten, har även ordnats då byrån har bytt bank.

Nu ska Scholz & Friends fokusera på att ta hand om befintliga kunder och även skaffa nya uppdrag.

– Som alla byråer tittar vi på hur vi kan utöka kundlistan, säger Petronella Panerus.

En rad personer, bland andra Kay Höök, Leo Dahlin, Cecilia Dufils och Markus Bjurman, har lämnat Scholz & Friends under den turbulenta tiden.

Sammanlagt har Scholz & Friends också tvingats till att säga upp fyra personer för att klara krisen.

Nu består reklambyrån av 19 medarbetare.

Scholz & Friends presenterar nu även en ny delägare, som också blir styrelseordförande, i Pär Roosvall. Han kommer närmast från posten som vice vd för mediekoncernen Talentum Media.

– Jag hade erbjudande även från en annan byrå. Men Scholz & Friends var ett intressantare case. Jag hoppas kunna bidra med managementkunskaper och fungera som bollplank, säger han.

Pär Roosvall har köpt in sig i byrån och kontrollerar omkring en tredjedel av aktierna. Inom kort ska även en ny new bizz-chef, som rekryterats externt presenteras.

– Det är en duktig person med många tentakler ute, säger Pär Roosvall.

Scholz & Friends går nu på offensiven. För att bredda erbjudandet har byrån precis tecknat avtal om att köpa Boråsbaserade strategibyrån Futurelab. En byrå som nyligen tvingades ombildas efter en konkurs.

– Uppköpet ger oss ett breddat erbjudande och även en omsättningsökning. Det ger oss också ett fönster mot syd- och väst-Sverige, säger Pär Roosvall.

– Trots tidigare konkurs är vi väldigt nöjda med köpet och Futurelabs kundlista samt det humankapital och kunskap som finns i företaget, säger Petronella Panerus.

Köpet betalas kontant. Men Pär Roosvall vill inte avslöja hur mycket Scholz & Friends betalar för den sex man starka byrån.

Arvid Svanvik, styrelseledamot och den ende kvarvarnade medgrundaren av Scholz & Friends ser positivt på framtiden.

– Vi fortsätter att jobba hårt för att ta hand om våra kunder. Många vill nu växla upp rejält, säger han.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.