Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

SAS drar igång byråpitch – och anställer global marknadschef

Publicerad: 14 Augusti 2013, 11:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

SAS är ute efter en ny reklambyrå, kan Dagens Media berätta. Målet är att hitta en enda partner för alla flygbolagets marknader.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmSASCP B

SAS jobbar idag med DDB Stockholm och CP+B på den svenska marknaden. Även i Norge jobbar flygbolaget med DDB.

Men nu vill bolaget ha en enda partner för alla marknader.

– Min ambition är att skapa en mer integrerad marknadsorganisation globalt, där vi bygger en röst ut mot marknaden. Det blir ungefär 80 procent gemensamma budskap och 20 procent lokala, säger Stefan Hedelius, strategi- och marknadschef på SAS Group.

– Alla våra partners är väldigt duktiga, men vi vill ha en helhetspartner och en byrå som kan utmana oss och tillföra kompetens som vi inte har internt.

Så sent som i maj lanserade SAS ett nytt reklamkoncept på den svenska marknaden – ”En enklare resa”.

– Hur vi marknadsför oss kring det konceptet är något vi tittar på i valet av byrå.

Ambitionen är att byråvalet ska vara klart senast till årsskiftet.

Det var i våras som Stefan Hedelius tillträdde den nyinrättade tjänsten som strategi- och marknadschef på SAS Group.

Han har bland annat inlett ett förändringsarbete med avseende att stärka varumärket. Redan innan han tillträdde flyttades varumärkesfrågorna från hr och kommunikation till marknadsavdelningen.

– Vi har som ambition att komma ännu närmare målgruppen och bli ännu mer relevanta. SAS är redan ett starkt varumärke som alla känner till och har en relation till.

SAS vill framför allt stärka varumärket hos den del av målgruppen som reser lite oftare. Nu har man inlett ett arbete för att ta reda på vilka de människorna är, vilka preferenser de har, vilka andra varumärken som de tycker att de hör ihop med och vad som är viktigt för dem.

För att leda förändringsarbetet har Stefan Hedelius anställt en ny marknadschef. Katarina Widman tillträder i oktober rollen som head of marketing på SAS Group.

Hon har tidigare varit marknadschef på Norwegian, men kommer närmast från MTG och Viasat, där hon varit ansvarig för telefonförsäljningen, kommunikationsansvarig för Viaplay och nu senast tf marknadschef.

– Det är med stor glädje jag antar utmaningen att leda marknadsarbetet för SAS. I en föränderlig marknad där förutsättningarna och spelarnas positioner kastats om, står SAS idag väl positionerat för att lyckas. Nu är det SAS som måste utmana genom nya intäktskällor, innovativa lösningar och kommunikation i världsklass. Jag ser fram emot att få vara med på den förändringsresa som har påbörjats och bidra till att återigen göra SAS till ett självklart val för alla skandinaver, säger Katarina Widman till Dagens Media.

Hur känns det att komma tillbaka till flygbranschen?

– Det känns väldigt spännande och roligt. Det är en otroligt stimulerande bransch.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DDB StockholmSASCP B

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.