Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Sargassos första kunder

Publicerad: 6 december 2012, 06:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

I somras lämnade Nina Nygaard och Torbjörn Runvik Grayling för att återuppliva sin gamla byrå Sargasso. Nu är verksamheten igång med de första kunderna och nya medarbetare.


Nina Nygaard och Torbjörn Runviks gemensamma pr-byrå Sargasso såldes till Grayling, dåvarande Sund Kommuniation, 2008.

I somras lämnade de båda Grayling, där de jobbade som seniorkonsult respektive kreativ chef, för att åter väcka liv i den gamla byrån.

– Vi gjorde en nystart eftersom vi fick tydliga signaler från både marknaden och branschen att det lilla, personliga formatet efterfrågas. Samtidigt hade jag och Torbjörn en längtan efter att få jobba med kunder vi gillar och göra riktigt bra saker, kanaloberoende, säger Nina Nygaard om beslutet att starta Sargasso på nytt.

Det nya bolaget sitter tillsammans med reklambyrån Saatchi & Saatchi på Drottninggatan i Stockholm.

Bland de första kunderna finns Fredrik Eklunds fastighetsmäklari Eklund Stockholm New York, skid-VM i Falun 2015 och Frebaco Kvarn samt SL och Teknikföretagen, där Sargasso samarbetar med tidigare arbetsgivaren Grayling.

– Vi har fått en flygande start. Vår ambitiösa budget för första halvåret håller, säger Nina Nygaard, som räknar med en byråintäkt på omkring 4 miljoner kronor första året.

Två nya personer har knutits till verksamheten: Joakim Genetay, public affairs-konsult som senast kommer från Hegeli, och Anna Wernhelm, som tidigare jobbade på Grayling i Malmö.

Utöver pr-kompetensen är planen att plocka in den kompetens som behövs, för att kunna tillfredsställa kundernas behov oavsett kanal.

Nina Nygaard tror att det är svårt att driva den sortens verksamhet som Sargasso strävar efter i en stor nätverksbyrå.

– På nätverksbyråerna finns absolut liknande ambitioner men det är pressat både vad gäller nedlagd tid och teamsammansättning. Seniorer kostar som bekant mer än juniorer och extern kompetens knaprar på egna arvodet, säger Nina Nygaard.

Utöver kommunikationsuppdragen planerar Sargasso även jobba med att hjälpa andra byråer med att bli bättre på att sälja sina tjänster.

– Den delen av vårt erbjudande verkar lite unik, säger Nina Nygaard och fortsätter:

– Vi vill hjälpa till med affärs- och säljutveckling och konsultmetodik, något som många har behov av men inte alltid har tillräcklig intern kompetens att genomföra fullt ut.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.