Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Samsung letar ny byrå för Europa

Efter katastrofen med Galaxy Note 7 – nu går Samsung ut i pitch för att hitta byrå i Europa.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 14 Oktober 2016, 08:00
Uppdaterad: 14 Oktober 2016, 08:27

Ämnen i artikeln:

SamsungYougov

Samsung har inte haft det lätt på senaste tiden. Det har gått mer än en månad sedan bolaget meddelade att man återkallar 2,5 miljoner sålda Galaxy Note 7 efter att flera telefoner fattat eld och exploderat.

I tisdags meddelade Samsung att man slopar produktionen av Galaxy Note 7 – för alltid.

Siffor från internationella undersökningsföretaget Yougov visar att Samsung som en följd av floppen nått sin lägsta "buzz-nivå" i Sverige hittills i år. Vanligtvis håller Samsung en nivå på runt 20, nu ligger man på omkring 13.

– Vi ser ett tapp i Sverige men det är inte i närheten av vad vi ser i USA. Där har Samsung gått från att vara ett väldigt positivt omtalat varumärke till att nu visa på övervägande negativa siffror. Från ett positivt buzz på cirka 25 till ett negativt på omkring -7, och det ser fortfarande ut att falla, sade Fredrik Molin, produktchef för Brand Index på Yougov, till Dagens Media vid tillfället.

Nu meddelar Samsung att man går ut i en pitch för att hitta en europeisk byrå. Det skriver Adage.

Bolaget jobbar sedan tidigare med en rad byråer globalt sett, bland annat Wieden & Kennedy, Bartle Bogle Hegarty och CHI & Parnters, men vill nu hitta en byrå för Europa med förhoppningen att uppnå större kreativ enlighet för varumärket i regionen.

Pitchen leds av David Lowes, som tillträdde tjänsten som europeisk varumärkeschef för Samsung i januari i år.

Samsung har dock avböjd att kommentera pitchen, och när Adage försöker nå någon av bolagets nuvarande byråer för en kommentar, valde de antingen att inte kommentera eller att inte svara alls.

Ämnen i artikeln:

SamsungYougov

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.