måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Sämre lönsamhet för Saatchi & Saatchi

Publicerad: 3 augusti 2010, 11:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:43

År 2009 bjöd på både framsteg och motgångar för Saatchis del.


MS

Martin Schori


Bland annat lämnade byrån storbanken Swedbank för att istället jobbar med uppstickaren Citibank. En bank som sedan skulle lägga ned all sin verksamhet mot privatkunder i Sverige.

I bokslutet uppger Saatchi & Saatchi – likt många andra reklambyråer – att lågkonjunkturen gjorde att orderingångarna blev färre och personalstyrkan har bantats från 23 till 20.

Byråintäkten minskade också från 31 miljoner kronor 2008 till 27 miljoner 2009. Omsättningen ökade kraftigt, från 73 till 90 miljoner, men rörelseresultatet sjönk från 2,2 miljoner till knappt 400 000 kronor.

På plussidan förra året finns bland annat nya uppdrag för Toyota och Polarbröd.

”Vår syn på 2010 är att det blir ett mellanår, innan det blir bättre igen 2011”, skriver byrån i sitt bokslut.

Saatchi & Saatchi ägs numer av danska Saatchi & Saatchi, som i sin tur ägs av reklamnätverket Publicis.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev