Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Samarbetet med BMW hotat – Jung von Matt skär ned

Publicerad: 15 Mars 2013, 15:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:52

Två personer sparkas när reklambyrån Jung von Matt ser över sin budget.


Ämnen i artikeln:

BMWCannes Lions 2011MiniJung von Matt

Enligt reklambyrån Jung von Matts sajt har byrån sedan starten 2006 haft en "hälsosam tillväxt från sex till 22 medarbetare".

Nu sägs två personer med fasta tjänster upp. Men byråns vd Jan Casserlöv nekar till att det är ett tecken på ohälsa.

– Vi följer vår budget. Vi har krav att leverera mot våra huvudägare, säger han till dagensmedia.se.

Hur tog de som blev sparkade det?

– Det är väl aldrig någon som gillar det, men de har tagit det väldigt sansat, åtminstone internt.

Jung von Matt har under flera års tid haft ett samarbete med BMW/Mini som bland annat resulterat i två Guldägg och fem Canneslejon för iPhone-kampanjen "Mini Getaway".

Nu befinner sig BMW/Mini i en pitch och det framtida samarbetet med Jung von Matt står på spel.

Fredrik Ellsäter, marknadschef på BMW/Mini, vill inte avslöja vilka byråer som är med i pitchen. Den beräknas vara klar i början av årets andra kvartal.

– Vi är mitt uppe i en process med flera byråer inblandade. Men vi har inte gjort ett val än, säger han.

Under tiden förbereder sig Jung von matt för det värsta scenariot.

– Vi får se hur det går. Men vi måste ju budgetera för att kunna överleva även utan dem, säger Jan Casserlöv.

Helen Preutz


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.