Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Saatchi & Saatchi ökar intäkterna

Publicerad: 10 Juli 2009, 10:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Saatch & Saatchis byråintäkt gick över 30 miljoner år 2008. Resultatet halverades dock.


I juni 2008 fusionerades Saatchi & Saatchi med Leo Burnett. Då gick åtta av Leo Burnetts tolv anställda till Saatchi & Saatchi. De tog samtidigt med sig kunderna IF, SL, Nicorette och Arla Food Services ”Soup Lounge”.

Enligt ett färskt bokslut ökade Saatchis intäkter från 59,8 miljoner år 2007 till 73,1 miljoner år 2008. Även byråintäkten ökade, från 25,3 till 30,7 miljoner.

Rörelseresultatet halverades däremot, från 4,3 miljoner till  2,2 miljoner. På sista raden gjorde byrån ett resultat på 1,3 miljoner (3,1).

Ägarna delar ut 1,6 miljoner och för över en halv miljon i ny räkning. Saatchi & Saatchi ägs till 51 procent av det danska bolaget med samma namn. Det ägs i sin tur av Publicis. De resterande 49 procenten ägs av den svenska ledningen. Byrån hade 23 anställda under 2008 (21).

"2009 blir ett utmanade år för reklambranschen, och även för oss... Redan tidigt beslutade vi om besparingskostnader", skriver Saatchi & Saatchi i bokslutet.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.