Gå direkt till textinnehållet

Så stuvar Wavemaker om

Martin Hugosson är på en upptäcksresa med Wavemaker. Foto: Janne Naess

En månad in i sammanslagningen har Wavemaker hunnit omstrukturera, riva murar, bygga grunder och rekrytera. Vd:n Martin Hugosson berättar för Dagens Media om första månaden, förändringarna och framtiden.

I augusti 2017 tillkännagavs sammanslagningen mellan byråerna MEC och Maxus. MEC:s tidigare vd Daniel Collin valde att avgå och Martin Hugosson, tidigare vd på Maxus, blev vd för nyformade byrån Wavemaker. Vid nyår gick sammanslagningen igenom. 

– Vi är 30 dagar varma i kläderna och sammanfattningsvis kan man säga att vår nya struktur ställer högre krav på samarbete mellan olika kompetenser eftersom vårt erbjudande är bredare och bygger på media, tech och content. Och tillsammans blir vi väldigt starka, säger Martin Hugosson till Dagens Media.

Man har hunnit välkomna nya kunder och medarbetare. Wavemaker var också representerade i alla kategorier i Media Mecca Awards och även nominerad i Årets byrå.

– Vi har mycket att fira och glädjas åt. Men viktigare är ändå att man kan man se att nya bekantskaper börjar ta form. Vi har blivit en mer vibrerande arbetsplats med fler kolleger, fler ideér, fler viljor och smaker, fortsätter Martin Hugosson.

I höstas när det tillkännagavs att man skulle starta Wavemaker hörde några personer av sig och ville vara med på resan, medan andra tidigare anställda inte ville det .

Sedan dess har Wavemaker rekryterat flera personer med olika bakgrunder. Dan Lindgren, tidigare nordisk roll inom content och digital marknadsföring på Nordea, tillträder som head of content på Wavemaker. Martin Dos Santos, som kommer från Granath, blir creative director. Fler kommer ansluta närmsta veckorna.

– Båda två är seniora personer som förstärker vårt contenterbjudande, säger Martin Hugosson.

Fr. vänster: Martin Dos Santos och Dan Lindgren. Foto: Dan Lindgren

Runt 10 personer valde att avgå eller flyttas till annan position vid sammanslagningen och bland dessa finns bland annat den tidigare digitalchefen Alexandra Braniff Callius.

Vilka andra förändringar har skett?

– Vi har gjort två stora saker. Först så har vi har satt en struktur där vi har våra kunders kunder i centrum. Sedan har vi rivit en del murar och skapat en grund för starkare samarbeten mellan olika specialistområden, säger han och fortsätter:

– Vi gör detta eftersom vi verkligen vill förstå människors drivkrafter och hur deras beteenden kan översättas till insikter som vi tillsammans med våra kunder kan agera på. Vi gör detta genom att analysera hela köpresan för vilken vi har 400 000 intervjuer som stöd och jämförelser. Tricket här är ju att kombinera faktiskt beteende från digital spår och resultat från tusentals svar i undersökningar. När vi gör detta bra kan vi tänja på gränsen över vad som är möjligt inom marknadsföring med hjälp av media, innehåll och teknik. 

Vad har ni för planer inför 2018?

– Först och främst att våra befintliga kunder ska förstå de nya möjligheterna vi kan erbjuda dem. Men vi är på en upptäcktsresa – vi vill tänja på gränsen över vad som är möjligt inom media och innehåll med hjälp av teknik. Vi kommer göra det genom en kampanj i taget, så håll ögonen öppna för nu rullar vågorna in.

Idag stod det klart att MEC:s tidigare vd Daniel Collin blir ny senior kommunikationsstrateg på byrån Vinter.

Wavemakers rekryteringar:

Camilla Blomberg, närmast från Daniel Wellington, kommer att arbeta med digital rådgivning.

Filip Martinelle, inriktning industriell marknadsföring. kommer att arbeta som Analytics & Insight Executive.

Per Nordegren kommer att arbeta med digitala kampanjer. Han har bland annat jobbat som projektledare och fotograf för Volvos Made By Sweden-kampanj och filmer såsom Maria Wern och Så ock på jorden.

Moa Fredriksson, inriktning företagsekonomi/marknadsföring, kommer att arbeta med digital kampanjhantering.

Publicerad 2018-02-07 08.25Uppdaterad 2018-02-07 08.46

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: