Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Så ska nya vd:n rädda Hill & Knowlton

Publicerad: 29 September 2011, 05:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:56

Hill & Knowltons bokslut visar på katastrofsiffror. Företagets nya vd Mats Fogelberg berättar för dagensmedia.se hur han ska vända den negativa trenden.


Ämnen i artikeln:

Hill Knowlton

2010 blev ett mardrömsår för pr-byrån Hill & Knowlton. Enligt ett färskt bokslut gjorde företaget en rörelseförlust på -9,7 miljoner kronor förra året, jämfört med -2,7 miljoner året före.

Mats Fogelberg har endast varit några veckor på Hill & Knowlton. En av hans utmaningar i det nya uppdraget blir att vända de negativa siffrorna.

– Det handlar om att utveckla de relationer vi har med våra befintliga kunder och att attrahera kunder genom att utveckla erbjudanden inom viktiga områden. Dessutom ska vi addera seniora kompetenser, säger Mats Fogelberg till dagensmedia.se.

Så ni ska arbeta med det här genom att nyanställa?

– Ja, absolut. Vår ambition är att nyanställa för att stärka vår position i Sverige. Vi är störst i Norge och Finland och vi vill vara en av de stora i Sverige.

Vad är det som har lett till den situation ni är i i dag?

– Jag vill inte kommentera den tidigare ledningen, men man har väl haft för få kunder i relation till antalet anställda.

Så då måste ni knyta till er fler kunder?

– Vi behöver fler och större kunder och dessutom kunder som är starka i Sverige.

Hill & Knowltons förre vd Bo Albertsson lämnade byrån i november 2010. Enligt uppgifter till dagensmedia.se hade då mellan 15 och 20 konsulter lämnat byrån bara det senaste året.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Hill Knowlton

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev