Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Så ska nya vd:n rädda Hill & Knowlton

Hill & Knowltons bokslut visar på katastrofsiffror. Företagets nya vd Mats Fogelberg berättar för dagensmedia.se hur han ska vända den negativa trenden.


Publicerad 2011-09-29 05:18
Uppdaterad 2015-12-06 14:56

Ämnen i artikeln:

Hill Knowlton

Dela artikeln:

2010 blev ett mardrömsår för pr-byrån Hill & Knowlton. Enligt ett färskt bokslut gjorde företaget en rörelseförlust på -9,7 miljoner kronor förra året, jämfört med -2,7 miljoner året före.

Mats Fogelberg har endast varit några veckor på Hill & Knowlton. En av hans utmaningar i det nya uppdraget blir att vända de negativa siffrorna.

– Det handlar om att utveckla de relationer vi har med våra befintliga kunder och att attrahera kunder genom att utveckla erbjudanden inom viktiga områden. Dessutom ska vi addera seniora kompetenser, säger Mats Fogelberg till dagensmedia.se.

Så ni ska arbeta med det här genom att nyanställa?

– Ja, absolut. Vår ambition är att nyanställa för att stärka vår position i Sverige. Vi är störst i Norge och Finland och vi vill vara en av de stora i Sverige.

Vad är det som har lett till den situation ni är i i dag?

– Jag vill inte kommentera den tidigare ledningen, men man har väl haft för få kunder i relation till antalet anställda.

Så då måste ni knyta till er fler kunder?

– Vi behöver fler och större kunder och dessutom kunder som är starka i Sverige.

Hill & Knowltons förre vd Bo Albertsson lämnade byrån i november 2010. Enligt uppgifter till dagensmedia.se hade då mellan 15 och 20 konsulter lämnat byrån bara det senaste året.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.