Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Byråer

Så mycket lägger svenska byråer på att tävla

Publicerad: 19 Juni 2017, 05:00
Uppdaterad: 18 Juni 2017, 15:58

CANNES LIONS 2017. Byråerna lägger miljonbelopp på att tävla i Cannes Lions.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Kommunikationsbyråer från hela världen har i år skickat in totalt 41 170 bidrag till Cannes Lions. Det är första gången på flera år som antalet inskickade bidrag inte ökar. Förra året skickades 43 101 bidrag in till tävlingen, och året dessförinnan 40 133 stycken. 2014 skickades 37 427 bidrag in och 2013 landade totalen på 35 765 bidrag.

Även från de svenska byråerna har antalet bidrag minskat i år. Totalt står svenska byråer bakom 619 av de inskickade bidragen i år – förra året var motsvarande siffra 638 bidrag.

Men det är inte gratis att tävla. Enligt en granskning av Dagens Media lägger de svenska byråerna totalt 3,4 miljoner kronor bara på att skicka in bidrag till tävlingen.

Och det är lågt räknat. Efter 23 mars höjdes priserna för att skicka in bidrag med cirka 10-15 procent per kategori, och efter 13 april höjdes de med ytterligare drygt 5-10 procent.

PR är den kategori som de svenska byråerna skickat in allra flest bidrag till – totalt 78 bidrag till en kostnad på drygt 385 000 kronor totalt. Den näst största kategorin för Sverige är Promo & Activation med 74 bidrag. På tredje plats hittar vi Direct med 68 svenska bidrag.

Så tävlar de svenska byråerna

Creative Data                             9 bidrag

Creative Effectiveness              9

Cyber                                            45

Design                                          40

Digital Craft                                6

Direct                                           68

Entertainment                                                       15

Entertainment for Music         9

Film Craft                                    33

Film                                               66

Glass                                             5

Health & Wellness                     19

Innovation                                   9

Integrated                                   8

Media                                           47

Mobile                                          20

Outdoor                                       24

Pharma                                        1

PR                                                  78

Print & Publishing                      19

Product Design                          7

Promo & Activation                  74

Radio                                            6

Titanium                                      3

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.