Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Så mycket förlorar TV4 på att vika sig för hovet

Publicerad: 29 April 2010, 11:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Hovet krävde att serien om Bernadotte-släkten skulle sändas utan reklamavbrott. Det kan kosta TV4 miljonbelopp.


Ikväll visar TV4 det första avsnittet av Gregor Nowinskis serie om familjen Bernadotte.

Programmet, som börjar klockan 20.00, kommer inte att brytas för reklam.

– Vi har haft en diskussion med hovet om de här sändningarna och hur de ska se ut. Det här var ett krav från hovets sida, säger Gunnar Gidelfeldt, TV4:s kommunikationsdirektör.

Hur mycket pengar förlorar ni på det?

– Det är svårt att säga exakt. Men jag utgår från att vi kommer att förlora lite reklamtid, men det beror på hur man placerar den runt programmet.

Johan Eidmann, vd på mediebyrån Bizkit, tror att kanalen förlorar runt 2 miljoner kronor på hovets krav. Han grundar det på TV4:s egna tittarprognoser, som ligger runt 25 procent lägre än ”Sveriges värsta bilförare”, som fram tills denna vecka sänts på torsdgaar klockan 20.00.

Som Dagensmedia.se tidigare rapporterat så är efterfrågan på tv-reklam skyhög. Därmed skulle TV4 ha maximerat uttaget – om de hade fått visa reklam inne i programmet, säger Johan Eidmann.

– Det här gör att de missar 12 minuter reklam – 24 stycken 30-sekundersspotar, eller rentav ännu fler kortare spotar, som är lönsammare per sekund för dem, säger Johan Eidmann.

Med tanke på vad TV4 tar för spottarna före programmet och på vilken tid som det går, samt med 40 procents rabatt, så beräknar han att TV4 förlorar runt 2 miljoner kronor på att gå med på hovets krav.

– Om programmet Sveriges värsta bilförare hade gått hade det legat sponsring också kring det. Där förloras ytterligare pengar.

Eftersom man även förlorar de sponsorintäkter som ett annat program skulle kunna ge bli förlusten än större, enligt Johan Eidmann.

– Det blir då tre ekonomiskt negativa parametrar. De sänder ett program med något lägre tittande, i alla fall enligt deras egna estimat, de missar reklamintäkter för minst 1,7 miljoner netto och de missar möjligheten att sända sponsring. Totalt blir den uteblivna intäkten nära 2 miljoner, säger Johan Eidmann.

Gregor Nowinskis serie ska sändas i sex avsnitt.

Efter artikelns publicering ringer Gunnar Gidefeldt upp och vill förtydliga:

– Vi får ju lägga reklam runt sändningen. Jag kan inte svära på exakt hur många minuter som går bort, men det är inte 12 minuter som försvinner.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.