Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Rymdhamn får ny identitet

Publicerad: 20 december 2012, 08:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

Spaceport Sweden har fått ny logotyp och ny visuell identitet, signerad Ohlsonsmith.


För ett år sedan vann designbyrån Ohlsonsmith upphandlingen om Spaceport Swedens nya visuella identitet tillsammans med Naked Communications, som ansvarar för den strategiska kommunikationen, och Cloud Nine, som ansvarar för webb.

Spaceport Swedens uppdrag är att etablera bemannad rymdfart för turism och forskning i Sverige genom att skapa en rymdhamn med bas i Kiruna. Målsättningen är att bli Europas portal mot rymden och erbjuda rymdupplevelser både på marken och i luften.

Nu är Ohlsonsmiths arbete klart.

– Vi ville fånga pionjärskapet, det innovativa som Spaceport Sweden faktiskt gör. Det har varit ett intressant och utmanande projekt. Många har gamla referenser när det kommer till rymden, det handlar ju om något som de flesta inte vet så mycket om, säger Barbro Ohlson Smith, creative director på Ohlsonsmith, till dagensmedia.se och fortsätter:

– Spaceports finns lite varstans i världen. Därför var det viktigt att den nya identiteten inte bara andades rymd, utan att det också fanns en skandinavisk touch. Dessutom skulle den givetvis vara tydlig. Vi ville förmedla den direkta rymdupplevelsen som finns tillgänglig här i Skandinavien.

Sofia Hvenström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.