Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Rolighetsteorin ger historiskt tronskifte

Publicerad: 21 December 2010, 08:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Efter 15 års dominans från Forsman & Bodenfors tar DDB förstaplatsen som ”Sveriges kreativaste byrå”.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsDDB StockholmÅkestam HolstPrime PRForsman Bodenfors

I 15 år har nyhetsbrevet Indikat Reklam gjort en sammanställning av de svenska byråernas kreativa prestationer.

Lika många gånger har Forsman & Bodenfors tagit förstaplatsen.

Men i år bryter DDB dominansen och knuffar ned Forsman & Bodenfors från tronen.

Likt internationella Gunn Report vägs byråernas prestationer i en rad reklamtävlingar samman till en ranking. Rolighetsteorin står för 17 av 34 priser i tävlingarna som utgör grunden för DDB:s förstaplats.

Enligt Indikats sammanställning har de svenska byråerna sammantaget hävdat sig mycket väl internationellt under året. De har tillsammans vunnit ”prick 100 lejon, pennor och priser i Cannes, One Show och Eurobest. Det är flest hittills och 45 fler än i fjol”, skriver Indikat Reklam.

Topp fem – Sveriges mest prisade byråer 2010

(Förra årets placering inom parentes)

 

1 (2) DDB Stockholm

2 (1) Forsman & Bodenfors

3 (3) Åkestam Holst

4 (-) Prime PR

5 (11) Lowe Brindfors

Källa: Indikat reklam.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.