Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Röda siffror för CP+B

Publicerad: 14 Augusti 2013, 11:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

Prispress och minskad efterfrågan gjorde att reklambyrån CP+B:s resultat landade på minus. Efter vd-byte och besparingsprogram är optimismen tillbaka.


Ämnen i artikeln:

CP B Europe

2012 var ett händelserikt år för reklambyrån Crispin Porter & Bogusky Europe. Bland annat tog man in Sony Mobile som ny kund och ökade uppdragen för Scania Trucks och Arctic Paper.

Trots det minskade omsättningen från 57,9 miljoner kronor till 55,3 miljoner kronor.Rörelseresultatet landade på -3,9 miljoner kronor, vilket är en förbättring jämfört med brakförlusten på -12 miljoner kronor föregående år.

I förvaltningsberättelsen skyller man de röda siffrorna på osäkerhet på marknaden och prispress, vilket fick byrån att implementera ett åtgärdsprogram under 2012.

I förvaltningsberättelsen skriver man bland annat:

"2011 års resultat föranledde en åtgärdsplan, som med ägarnas goda minne beslutades att inte genomföras alltför drastiskt, då man konstaterade att byråns kreativa output och förmåga att vinna nya kunder var god. Större delen av den personalminskning som genomförts från hösten 2011 till slutet av 2012 har skett genom naturliga avgångar, och det har varit en fördel för byråns kultur och kundrelationer. 2012 års förlust har minskat till 3,7 miljoner, och detta minusresultat härrör till sig till årets första del. CP +B Sweden gick in i 2013 som en byrå i balans".

Under året ersattes vd:n Jonas Hedeback av Gustav Martner som kombinerar vd-rollen med rollen som kreativ chef. Vd-bytet beskrivs som en positiv händelse i förvaltningsberättelsen:

"Efter vd-bytet och slutförandet sv 2012 års åtgärdsprogram är CP+B en byrå i balans, med sikte på en god marginal för helåret. Byrån har en god position på Skandinaviska marknaden, och bjuds kontinuerligt in i relevanta upphandlingar och pitcher. Nya kunder under första kvartalet 2013 är bland andra Collector finans och en internationell spelare inom konsumentwebbtjänster."

I november förra året sade CP+B upp tre kreatörer på grund av arbetsbrist. Totalt minskade antalet anställda från 70 till 56 anställda under 2012, vilket kapade kostnaderna för löner och sociala avgifter från 43,3 miljoner kronor till 37,9 miljoner kronor.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

CP B Europe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.