Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Roboten AI-CD β är McCanns nya creative director

Publicerad: 30 Mars 2016, 12:04
Uppdaterad: 30 Mars 2016, 12:17

Kan en maskin göra samma jobb som reklamvärldens högavlönade stjärnor? Möt ”AI-CD β” roboten som McCanns Japan påstår är byråns nya creative director.


Ämnen i artikeln:

AIMcCann

AI, artificiell intelligens, spås kunna automatisera personalintensiva funktioner som exempelvis kundtjänst. Flera storföretag experimenterar friskt med AI.

Facebook laborerar med en variant av AI i den ännu inte lanserade tjänsten ”M”, en virituell assistent för meddelandeappen Messenger. Googles AI-robot AlphaGo skapade nyligen stor uppmärksamhet när den besegrade Lee Sedol i det omvittnat komplicerade brädspelet Go.

Det var en milstolpe för AI likt den när Microsofts superdator Deep Blue slog schackmästaren Garry Kasparov.

Nästa steg: AI som Donald Draper

Men kan en robot byggd på AI ersätta kreativa yrken? Ja, hävdar reklambyrån McCann Erickson Japan.

Byrån säger sig ha byggt ”världens första AI-creative director”.

Roboten AI-CD β verkar enligt byråns uppgifter bygga sitt kreativa snille genom att studera reklam skapad av människor.

”Fram tills nu har produktionen av reklam varit beroende av den ogreppbara erfarenheten och kunskapen hos mänskliga kreatörer. Med AI-CD β blir det möjligt att förse kunderna med jobb producerade genom logiskt baserade kreativa råd grundande på data från tidigare tv-reklam”, skriver byrån om sin robot-cd.

För er som inte är insatta, är en creative director den person på en reklambyrå som har huvudansvaret för att utforma reklamkampanjer för att uppnå kundens mål. Tänk Donald Draper i ”Mad Men”.

Det är en roll som har något av en stjärnstatus på byråerna. Nu utmanas branschens kreativa stjärnor av en maskin.

Ett tidigt aprilskämt?

Flera medier har ställt sig frågan om AI-CD β är ett skämt, eller en pr-kupp (reklambranschen är duktiga på sådana).

Byrån uppger att roboten ska börja jobba den 1 april, vilket ger fog för misstanken om att det hela är ett verk av skojfriska byråmedarbetare.

McCann har dock försäkrat omvärlden om att AI-CD β är på riktigt. Adweek, Adnews och Marketing Interactive är några av medierna som rapporterar om nyheten. Mediapost har valt rubriken No Joke, McCann Japan Hires First Artificial Intelligence Creative Director.

McCann har i årtionden gått under varumärkeslöftet "truth well told" och företrädare för den japanska delen av byrånätverket uppger att AI-cd:n är verklig.

– Artificiell intelligens används redan för att skapa en bred samling underhållning, som musik, filmer och tv-drama. Vi är väldigt entusiastiska över potentialen i AI-CD ß i framtidens reklamskapande, säger McCann Japans vd Yasuyuki Katagi till tidningen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AIMcCann

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.