Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Robert Bryhn blir ny vd för Universitetsmediagruppen

Publicerad: 15 Januari 2018, 15:44
Uppdaterad: 15 Januari 2018, 16:07

Robert Bryhn är vd på Åkesson & Curry. Foto: Pressbild

Lämnar tidigare vd-rollen på Åkesson & Curry. "Jag älskar sälj och det här är ett bolag med en extremt stark säljmotor".


Ämnen i artikeln:

Åkesson CurryChimney

Dagens Media har tidigare rapporterat om Chimneys förvärv av Åkesson & Curry och den pågående integrationen bolagen emellan.

I och med uppköpet står det klart att tidigare vd för Åkesson & Curry, Robert Bryhn, lämnar posten och istället axlar en ny vd-roll för Universitetsmedia-gruppen.

– Jag kommer däremot sitta kvar i styrelsen för Chimney-koncernen och jobba som rådgivare för koncernledningen. Det här var mer en jätterolig möjlighet som dök upp, och ett område jag inte rört mig i så mycket tidigare, säger Robert Bryhn till Dagens Media.

Samtidigt säger Robert Bryhn att planen hela tiden varit att gå vidare efter att Åkesson & Curry slogs ihop med Chimneys content-avdelning.

– Det var en naturlig tidpunkt när vi flyttade verksamheten från Sveavägen till Skeppsbron.

Robert Bryhn har tidigare suttit i samma styrelse som Universitetsmedia-gruppen.

– De har varit ute och fiskat efter mig förut, så det här kändes som rätt tidpunkt. Stjärnorna stod rätt, helt enkelt.

Varför tror du att de valde just dig?

– Jag tror det finns många möjligheter som vi ser tillsammans, och att vi har en del erfarenheter att jobba innovativt med produktutveckling. Sen älskar jag sälj och det här är ett bolag med en extremt stark säljmotor. Vi har nog samma syn. Det kommer bli många gemensamma skratt och kompletterande erfarenheter.

Vad tar du med dig för erfarenheter som vd för Åkesson & Curry?

– Inte minst det jag gjort de senaste åren inom publishing och content, där jag tittat på hur kommersiell content kombinerad med räckvidd kan skapa ett helt annat engagemang i en målgrupp. Det är viktigt. Idag finns inga innehållskanaler som man driver, så att titta på hur man ska utveckla publishingdelen kommer definitivt bli intressant.

Robert Bryhn påbörjar sin roll som vd den första februari.

Om Universitetsmedia-gruppen:

Har runt 35 anställda och en omsättning på 38 miljoner kronor. De största medieprodukterna är Studieblocket, Studentnytta.se och SiTV-Rikstäckande on campus OOH skärmar på runt 25 universitet och högskolor. Bolaget startade 2007 och grundades av Christian Iwarsson & Rickard Åsbäcken.

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

Åkesson CurryChimney

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.