Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

RO sänkte Sveriges Annonsörer

Publicerad: 9 Juni 2010, 07:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:48

Sveriges Annonsörer gick back med 2,7 miljoner kronor förra året.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerReklamombudsmannenRO

Instiftandet av Reklamombudsmannen har hittills kostat Sveriges Annonsörer 1,8 miljoner kronor, enligt branschorganisationens bokslut för 2009.

Tillsammans med en rörelseförlust på knappt 900 000 kronor gör det att förbundet gick back med 2,7 miljoner kronor förra året.

Sveriges Annonsörers intäkter har dock ökat till 21,7 miljoner kronor jämfört med 19,8 miljoner år 2008.

Reklamombudsmannen ska finansieras av medlemmarna, men som Dagensmedia.se tidigare berättat var intresset initialt svalt. Sveriges Annonsörer har därför förbundit sig att täcka kostnader upp till 2 750 000 kronor fram till och med 2011.

Under 2009 har Sveriges Annonsörer alltså skjutit in 1 857 000 kronor.

Bolaget har haft 10 anställda under 2009, vilket är en mer än året före. Lönekostnaderna steg samtidigt från 4,1 till 5,2 miljoner.

Läs vd:n Anders Ericsons kommentarer här.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev