Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Byråer

RO sänkte Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörer gick back med 2,7 miljoner kronor förra året.


Publicerad 2010-06-09 07:45

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Instiftandet av Reklamombudsmannen har hittills kostat Sveriges Annonsörer 1,8 miljoner kronor, enligt branschorganisationens bokslut för 2009.

Tillsammans med en rörelseförlust på knappt 900 000 kronor gör det att förbundet gick back med 2,7 miljoner kronor förra året.

Sveriges Annonsörers intäkter har dock ökat till 21,7 miljoner kronor jämfört med 19,8 miljoner år 2008.

Reklamombudsmannen ska finansieras av medlemmarna, men som Dagensmedia.se tidigare berättat var intresset initialt svalt. Sveriges Annonsörer har därför förbundit sig att täcka kostnader upp till 2 750 000 kronor fram till och med 2011.

Under 2009 har Sveriges Annonsörer alltså skjutit in 1 857 000 kronor.

Bolaget har haft 10 anställda under 2009, vilket är en mer än året före. Lönekostnaderna steg samtidigt från 4,1 till 5,2 miljoner.

Läs vd:n Anders Ericsons kommentarer här.

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.