Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Riskfyllt att bli för breda"

Publicerad: 14 maj 2009, 04:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Reklamförbundets besked om att de vill byta namn till Sveriges Kommunikationskonsulter tas emot med förvåning av andra branschorganisationer. "Personligen tror jag är riskfyllt att försöka täcka in för mycket", säger Precis generalsekreterare Kaj Flick.


En enig styrelse har föreslagit att Sveriges Reklamförbund byter namn till Sveriges Kommunikationsbyråer. Den 29 maj ska medlemmarna ta ställning i frågan.

Reklamförbundets vd Björn Rietz förklarar styrelsens syn:

- Vi omfattar så många fler typer av byråer än reklambyråer och då kan man tycka att namnet ska spegla den verkligheten. De andra byråerna som är med, eventbyråer, pr-byråer, har ofta känt sig som andra klassens medlemmar, säger han till Dagensmedia.se.

Frågan har varit uppe tidigare.

- Jag har faktiskt hittat dokumentation från 2001 och 2002 där man rekommenderat att förbundet ska byta namn. I fjol beslöt förbundet att man skulle byta namn till Sveriges Kommunikationsbyråer, men inte tidpunkten. När jag kom in tänkte jag att det är läge att göra det med en gång, säger Björn Rietz.

Ni vill bli bredare?

- Vi är redan breda. Men på ett längre perspektiv vill vi så klart ha fler medlemmar.

Men de andra byråerna inom kommunikationsbranschen har ju redan organisationer? Ska ni tala för dem nu?

- Jag kan inte tala för andra organisationer, jag talar för de som är mina medlemmar. Vi är en väldigt utsatt och ifrågasatt bransch. Våra uppdragsgivare är alltid mycket större än oss och vi behöver ha en gemensam stark röst som arbetar för att föra kommunikationsfrågorna högre upp.

Kaj Flick, generalsekreterare i Precis, säger att han inte har några synpunkter på namnbytet.

- Jag kan bara konstatera att de försöker bli bredare. Personligen tror jag är riskfyllt att försöka täcka in för mycket.

Tror du att dina medlemmar byter organisation nu?

- Nej, vi menar att det är vi som representerar den pr-rådgivning av mått som sker i dag. De företag som också gått med i Reklamförbundet är naturligtvis byråer som sysslar med marknads-pr och pr-branschen är så mycket mer.

Margaretha Sjöberg, generalsekreterare i Sveriges Informationsförening, skrev nyligen en debattartikel på Dagensmedia.se där hon argumenterade för att reklambyråer inte skulle blandas ihop kommunikationskonsulter.

Margaretha Sjöberg säger att hon inte heller har någon synpunkt på Reklamförbundets nya namn.

- Men vad är det för fel på reklam? För mig är inte reklam och kommunikation liktydigt i kommunikationens vidare bemärkelse, men det är en del av den. Vi behöver duktiga reklambyråer precis som vi behöver konsulter inom andra områden, bara man är tydlig med vad man är.

Björn Rietz ser inga risker med att bredda förbundet.

- Nej, jag ser inga sådana risker, vi är redan breda. Jag gjorde nyligen en undersökning bland medlemmarna och frågade vad de jobbade med och 78 procent svarade "kanaloberende kommunikation." Då blir epitetet "reklam" missvisande, precis som att "annonsbyrå" blev förlegat en gång i tiden.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.