Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Rewir vinnare i Socialstyrelsens upphandling

Socialstyrelsens jätteupphandling är klar. Sju byråer får uppdrag från myndigheten - medan Gullers Grupp får minskat förtroende.

Martin Schori


Publicerad: 27 Oktober 2010, 13:19
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:32

Ämnen i artikeln:

RewirGullers GruppGraylingNowaSpringtime

Upphandlingen gällde tre olika områden: varumärkesutveckling och varumärkesvård, undersökningar samt kommunikationsstrategiska tjänster.

Totalt lämnade 19 byråer in anbud. Springtime och Nowa Kommunikation uppfyllde dock inte kravet på att båda konsulterna som ska jobba med Socialstyrelsen behöver en examen inom  kommunikation, marknadsföring, journalistik eller motsvarande.

Socialstyrelsen har tittat på en rad olika faktorer där pris vägde tyngst. Inom kategorin varumärkesutveckling och varumärkesvård angav Kärnhuset det billigaste timpriset, på 900 kronor. Hill & Knowlton ville för samma tjänst ha 1 200 kronor per timme.

Inom kommunikationsstrategiska tjänster lade sig Trivector Information lägst på 850 kronor i timmen medan Nordisk Kommunikation krävde 1 345 kronor per konsulttimme.

Totalt skrev Socialstyrelsen avtal med sju byråer. Dessa är, efter den rangordning som myndigheten gjorde:

v

1. Rewir

2. Gullers Grupp

2. Kärnhuset Järnfeldt Karlsson

Undersökningar:

1. Synovate

2. Stelacon

Kommunikationsstrategiska tjänster

1. Gullers Grupp

2. Grayling

3. Rewir

Detta betyder att Nowa Kommunikation förlorar sitt uppdrag inom kommunikationsstrategiska tjänster, medan Gullers Grupp behåller det. Nya byråer inom området är Grayling och Rewir.

Gullers tappar dock uppdraget för varumärkesutvecklingen - och in kliver istället Kärnhuset. Rewir får dessutom fortsatt förtroende.

Det blev förlust för Gullers, som brukar vara starka i offentliga upphandlingar, även på undersökningsområdet då Stelacon tar över. Även Skop åker ut.

Om ett uppdrag värderas till över 80 000 kronor måste myndigheten göra en ny pitch  mellan de byråer som fått ramavtalet. Om det understiger summan måste myndigheten välja den byrå som rankades högst. Avtalen löper på två år med chans till förlängning på ett år.

UPPDATERAT: Efter överprövningstiden står det klart att även Gullers Grupp fått uppdraget för Varumärkesutveckling och varumärkesvård. De är nu tillagda i listan.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.