Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Rekordmånga bidrag i Cannes Lions

Publicerad: 10 juni 2015, 04:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58

Över 40 000 bidrag har skickats in till den internationella reklamtävlingen Cannes Lions i år.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Den 21 juni är det dags för reklamtävlingen Cannes Lions, som prisar världens bästa kreativitet. I år har rekordmånga bidrag skickats in till tävlingen: 40 133 stycken. Det inkluderar även Lions Health och Lions Innovation, som är en del av festivalen.

De kategorier som ökar mest är Creative Effectiveness, som i år har dubbelt så många inskickade bidrag som förra året, Branded Content & Entertainment som ökat med 18 procent, Film som ökat med 8 procent och Film Craft som ökat med 6 procent.

– Det är speciellt intressant att se sådana markanta ökningar i de här kategorierna. Creative Effectiveness har fördubblats, vilket är ännu ett bevis för kreativitet som något affärsdrivande, medan kategorier som Film, Film Craft och Branded Content & Entertainment visar hur viktiga dessa verktyg är för att berätta en historia, säger Philip Thomas, festivalens vd i ett pressmeddelande.

Press och Outdoor är två kategorier där antalet inskickade bidrag istället har minskat. Cannes Lions nya kategori Glass Lion, som ska prisa kreativitet som främjar jämställdhet, har fått in 166 bidrag.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev