Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Rekordförlust för Storåkers McCann

Publicerad: 21 Juli 2010, 11:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:43

Storåkers McCann förlorade 1,25 miljoner kronor per månad under 2009, kan Dagensmedia.se berätta. Ett år som går till historien som byråns hittills sämsta genom tiderna.


Ämnen i artikeln:

Storåkers McCann

Den prisbelönta reklambyrån Storåkers McCann lämnar ett svart 2009 bakom sig. Bolagets bokslut, som precis blivit offentligt hos Bolagsverket, visar att Storåkers McCann gjorde en förlust på 15 miljoner kronor för helåret 2009.

Byrån förlorade därmed i snitt 1,25 miljoner kronor per månad.

– Sedan Storåkers startade 1998 har vi visat vinst varje år. Men 2009 var ett fruktansvärt år för många byråer, och ett fruktansvärt år för oss, mycket beroende på att vi tappade Telia, säger Pia Grahn Brikell, vd för Storåkers McCann till Dagensmedia.se.

Intäkterna sjönk med 25 miljoner kronor, och landade på totalt 141 miljoner kronor.

Sammanslagningen med Momentum Stockholm, samt det stora sparpaket som genomfördes under 2009, bidrog tillsammans med recessionen i ekonomin i stort till förlusten, enligt Pia Grahn Brikell.

– Vi ville gå in i 2010 med solid ekonomi. Kostnaderna för nedskärningarna belastar 2009 års resultat fullt ut och spiller inte över in i 2010.

Hur ser ekonomin ut nu?

– Vi har en väldigt stark ekonomi. Under 2009 var vi tvungna att göra en del drastiska åtgärder och det var lite därför jag kom in, för att genomföra ett större förändringsarbete. 

– Nu har vi vunnit flera stora kunder, Statoil och Estrella förra året, Tre och Max de senaste månaderna, samt ett par till som ännu inte är offentliga. Det kommer att synas i siffrorna för 2010. Vi har egentligen bara tappat en kund, Telia.

Enligt årsredovisningen var Storåkers McCann, inklusive personalen från Momentum Stockholm i genomsnitt 62 anställda under 2009.

Efter sparpaketet består Storåkers McCann nu av omkring 50 anställda.

– 2009 var ett fruktansvärt år, summerar Pia Grahn Brikell, som uppger att Storåkers McCann nu åter nyanställer i liten skala.

Ägaren, McCann-nätverket och ytterst Interpublic, tvingades pumpa in närmare 30 miljoner kronor i koncernbidrag och aktieägartillskott, för att få Storåkers McCanns ekonomi på fötter efter krisåret.

– Jag kan bara konstatera att det är skönt att ha ett nätverk i ryggen som kan hjälpa till.

Pia Grahn Brikell tillträdde som vd för Storåkers McCann i maj 2009. Därmed kastades hon rakt in i en oerhört allvarlig situation.

– Jag visste vad jag gav mig in i. Men det är historia. Nu mår vi på Storåkers riktigt bra igen, säger hon.

Bolagets rörelseresultat skrivs till minus 15,5 miljoner kronor och resultat efter finansiella poster landade på minus 15,6 miljoner kronor

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Storåkers McCann

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.