Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Rekordår för Westander

"H&M är ju egentligen inte ett bolag i kris. Det är fortfarande ett väldigt lönsamt företag, även om det nu är lite mindre lönsamt än tidigare. H&M är dessutom en av modeindustrins bästa aktörer när det kommer till hållbarhet, de har till och med lyft in hållbarhet i formuleringen av sin affärsidé. Men de agerar inte som att det är så i sin kommunikation", säger Patrik Westnader.

Pr-byrån Westander ökade byråintäkten med fyra procent under 2017.


Publicerad 2018-01-09 10:11
Uppdaterad 2018-01-09 11:03

Ämnen i artikeln:

Westander

Dela artikeln:

Westander fortsätter öka. Byråintäkten blev rekordstora 40,5 miljoner under helåret 2017, vilket innebär en ökning med 1,6 miljoner eller fyra procent jämfört med föregående år. Däremot är byråintäkten per anställd, på 1,4 miljoner, oförändrad jämfört med 2016. 

Företaget själva stod för 61 procent av byråintäkten, intresseorganisationer för 28 procent och myndigheter för 11 procent.

– Intäktsrekordet och vår stabila tillväxt över tid speglar att företagen allt mer väljer att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme, kommenterar Westanders vd Patrik Westander i ett pressmeddelande.

Redan under halvåret 2017 kunde pr-byrån redovisa en rekordstor ökning;  23,1 miljoner kronor under första halvåret 2017, en ökning med 1,0 miljon eller 4,3 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Byråintäkten har under de senaste åren ökat med åtta procent i årsgenomsnitt – från 2011 års 26 miljoner kronor till 40 miljoner 2017.

– Ett samarbete med Westander kostar cirka en miljon kronor per år. Då finns dels utrymme för våra konsulter att vara proaktiva, dels goda förutsättningar att nå kundens mål utan att skapa ett konsultberoende, säger Patrik Westander.

Westander skriver i pressmeddelandet att målsättningen är att bli "pr-branschens bästa arbetsplats, inte minst för högpresterande småbarnsföräldrar."

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.