Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Rekordår för Passion Lab

Publicerad: 20 Maj 2016, 06:24
Uppdaterad: 20 Maj 2016, 06:25

Nu ser sig sponsrings- och eventbyrån Passion Lab om efter förvärv.


Ämnen i artikeln:

Passion Lab

2015 var sponsring- och eventbyrån Passion Labs bästa år någonsin. Byråintäkten ökade från cirka 13,5 miljoner kronor 2014 till 18 miljoner kronor.

Samtidigt vände byrån 2014 års rörelseförlust på 100 000 kronor till en vinst på 2,5 miljoner kronor. Omsättningen är i det närmaste oförändrad på 33 miljoner kronor.

– Vi har jobbat hårt de senaste åren och haft många uppmärksammade och framgångsrika case, vilket i sin tur lett till nya uppdrag. Dessutom får vi numera väldigt många fler ansökningar av riktigt duktiga människor från kommunikationsbranschen som vill jobba hos oss, vilket för mig är det absolut bästa betyget på att vi gör något bra, skriver Niklas Turner Olovzon, grundare och vd på Passion Lab, i ett mejl till Dagens Media.

Passion Lab har de senaste månaderna vuxit ytterligare och rekryterat fem nya medarbetare. Totalt har byrån nu 18 anställda.

Dessutom har nya kunder tillkommit, som Samsung, Electrolux och Swedish Match.

– Intressebaserad kommunikation som skapar verkliga känslor och innehåll värt att dela, är det vi är bäst på. Och det är ju synnerligen aktuellt i dagens kommunikationssamhälle. Vi känner numera att vi verkligen når fram med vårt erbjudande och har stark medvind.

Passion Lab har de senaste åren fått flera propåer om att bli uppköpta, men hela tiden tackat nej. Nu öppnar dock Niklas Turner Olovzon för en sådan möjlighet.

– I dagsläget är vi dock mer öppna för detta då vi tror att vårt erbjudande – tillsammans med rätt aktör – kan lyfta än mer. Vi är redo att ta nästa steg.

Samtidigt berättar han att man ser sig om efter att köpa en produktionsbyrå.

– Vi kommer även själva att se över partnerskap och eventuellt hitta en mindre, produktionsinriktad byrå att förvärva.

Passion Lab grundades 2001. Niklas Turner Olovzon äger 50 procent av byrån och Daniel Hegborn äger resterande 50 procent.

Byrån har kunder som Tre, SJ, Mekonomen, Carlsberg och Svenska Ishockeyförbundet.

Passion Labs nyrekryteringar

Elsa Stille, Kundansvarig projektledare

Elsa har sammantaget över 20 års erfarenhet av kommunikation i roller som kundansvarig projektledare, byråchef och produktionschef. Hon kommer senast från Barracuda och dessförinnan Lowe Brindfors. 

Joakim Skoglund, Kundansvarig projektledare

Joakim har över 10 års erfarenhet inom kommunikationsområdet i roller som reklamchef och byråchef och kommer senast från Mekonomen Group. 

Marie Swahn, Copywriter

Marie har arbetat som Copywriter i 18 år på flertalet byråer och kommer senast från Valentin & Byhr.

Carl Jonsvik, Art Director

Carl har arbetat med design i över 20 år, främst i rollen som Art Director. Senast arbetade Carl som frilans och dessförinnan på mobiloperatören Tre. 

Eric Jonsson, Junior Planner/Projektledare

Eric tog nyligen en master i Strategisk marknadsföring på Uppsala universitet och startade sin karriär på Passion Lab som praktikant för att sedan bli anställd. 

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Passion Lab

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev