Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Rekord för Hero Kommunikation

Publicerad: 10 April 2014, 11:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:41

2013 blev ett rekordår för Hero Kommunikation. Totalt ökade byråintäkten med 8 procent jämfört med året innan.


Totalt landade Hero Kommunikations byråintäkt under 2013 på 13,1 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 12,1 miljoner kronor under 2012.

Byråns omsättning landade på 17 miljoner kronor vilket är en ökning på 500 000 kronor jämfört med året innan.

Under 2013 fick Hero Kommunikation också nya kunder som Byggmax, Pfizer och Santa Maria Food Service.

– I grunden handlar det om att vi har väldigt duktiga medarbetare och att vi har kunder som är modiga och mogna, säger Hero Kommunikations vd Carolina Anestam till Dagens Media.

Enligt henne har pr-branschen ett problem som består av bilden av att pr-byråer enbart jobbar med medierelationer.

– Men våra kunder förstår att vi kan lösa alla kommunikationsproblem. Vi jobbar integrerat med alla kanaler sett till vilket problem vi kan lösa, säger hon och fortsätter:

– Det är intressant att vi lika gärna kan göra en reklamfilm som att jobba med opinionsbildning via digitala lösningar. Det är en väldigt gränslös kommunikation. Att vi tänker så är en del av hemligheten.

Carolina Anestam talar sig också varm för sina samarbetspartners som exempelvis Hard Hat Media och Novus.

– Det är bara några exempel på våra duktiga partners. Vi jobbar med många byråer.

Även första kvartalet 2014 har börjat starkt för Hero Kommunikation. Enligt byrån är detta det starkaste kvartalet hittills för byrån.

Carolina Anestam kan dock inte ge några siffror i nuläget.

– Det är inte så intressant tycker jag, men vi har börjat väldigt starkt och det är därför vi fortsätter att rekrytera.

Under 2013 rekryterade Hero Kommunikation Graylings tidigare vd Mårten Lundberg till den nyinrättade rollen som byråchef. Utöver det rekryterade byrån fem nya konsulter och under 2014 ska byrån rekrytera ytterligare tre personer.

Målet är att vara 15 anställda på byrån.

– Det är viktigt för oss att rekrytera. Jag har hellre en lite för stor kostym som jag kan växa in i än att belastningen på byrån blir för stor. Våra befintliga kunder måste få bra behandling och i därför ska vi inte växa för fort, säger Carolina Anestam och fortsätter:

– Växer man för fort börjar man tappa kvalitet. Det är alltid en fara när det går bra att man tappar befintliga kunduppdrag men vi måste mäkta med våra uppdrag. Det är våra nuvarande kunder som är viktigast, inte bara att sälja vidare.

Sedan tidigare har Hero Kommunikation kunder som Svensk Fågel, Sony, Vårdföretagarna och LRF.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.