Reklamtävlingar, jättepitch och kalldusch för Metro

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar några av de medie- och reklamnyheter du borde ha läst den gångna veckan.

Reklammarknaden går bättre än väntat och växte med nästan 1,3 procent första kvartalet 2012, enligt IRM:s senaste rapport. Totalt omsatte reklaminvesteringarna nära 7,6 miljarder kronor under årets första tre månader.

En av årets största pitcher avgjordes. Electrolux valde att lämna Lowe till förmån för DDB Stockholm – som nu måste anställa minst tio personer.

I veckan stod det klart att Saatchi & Saatchis kreative chef Adam Kerj lämnar byrån. Nu stuvar byrån om hela ledningen. Saatchi & Saatchis nya vd Jonas Björlin hoppas att framgångarna för Ariel Fashion Shoot ska leda till nya affärer för byrån.

Med bara femton minuter till godo kom kallduschen – Metros nya chefredaktör hade ångrat sig. Nu tvingas tidningen börja om rekryteringsprocessen.

Svenska byråer vann flera utmärkelser när Webby Awards gick av stapeln i veckan. Bland annat prisades produktionsbolaget B-reel för kampanjen "Google Music".

Framgångarna fortsätter också för Saatchi & Saatchis kampanj ”Ariel Fashion Shoot”. Kampanjen vann guld i New York Festivals och ett brons i Clio Awards.

Krister Karjalainen, chef för digitala medier på Procter & Gamble, gläds över framgångarna.

Mest läst denna vecka

Mest kommenterat denna vecka

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2012-05-05 04.32Uppdaterad 2015-12-06 14.23

Dela artikeln: