Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Reklamforskare ska syna världens bästa byråer

Publicerad: 25 September 2014, 06:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:27

De svenska reklamforskarna Erik Modig och Sara Rosengren ska – tillsammans med sin amerikanska kollega Sheila Sasser – undersöka vad som utmärker världens bästa byråer.


Erik Modig berättar för Dagens Media att han hoppas så många svenska byråer som möjligt är med och deltar i undersökningen.

– Det finns mycket forskning på vilken kommunikation som är effektiv. Det finns dock mindre forskning på vad som kännetecknar de byråer som skapar denna kommunikation, säger han, och fortsätter:

– Inom många andra branscher finns större studier på hur företag är organiserade men få forskningsstudier är gjorde på kommunikationsbranschen eller innehåller ett internationellt perspektiv.

Enligt Erik Modig är det viktigt att göra en internationell jämförelse mellan byråerna.

– Idag arbetar många byråer internationellt och tävlar därmed om samma kunder och samma priser. Att därmed jämföra skillnader mellan länder för att kunna hitta förklaringar till varför vissa är mer eller mindre framgångsrika blir därmed av intresse.

– Det handlar också om att arbetsmarknaden expanderas och många arbetar med kontor i andra länder eller flyttar. Att då ha en större förståelse kring skillnader samt hur det påverkar effektiviteten och kreativiteten blir därmed avgörande för byråns framgång.

Forskarna hoppas även kunna bidra med intressanta insikter i hur olika byråer i olika länder arbetar.

– Vi har redan genom vår kollega Sheila Sasser från Eastern Michigan University kontakt med flertalet av de större byråerna i Chicago, Detroit, New York och London. Svenska byråer kan säkert lära något från dem.

– Sen blir det ju även ett projekt som kan lyfta fram den svenska kommunikationsbranschen. Vi är redan kända internationellt men det vore kul om "den svenska kommunikationsmodellen" kunde spridas ännu mer så att svenska byråer kan tävla om internationella konton i ännu högre utsträckning.

Läs mer om projektet i Erik Modigs blogg på dagensmedia.se, Tankar om kommunikation.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.