Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Reklamfilmsproducenterna vill reda ut missförstånd

Publicerad: 2 juni 2009, 09:41
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Större kunskap om reklamfilmsbranschen och bättre samarbete mellan aktörerna är målet med Sveriges Reklamfilmsproducenters reklamfilmsutredning. Det ska på sikt höja kvaliteten på svensk reklamfilm.


- Ett litet kunskapslyft och lite bättre samarbete mellan alla skulle lösa många små irritationsmoment som finns i branschen, säger Markus Ahlm, ordförande för branschorganisationen Sveriges Reklamfilmsproducenter.

Rapporten "Reklamfilmsutredningen 2009" har gjorts av Handelns Utredningsinstitut, HUI, på uppdrag av Sveriges Reklamfilmsproducenter. Den kartlägger branschens ekonomiska utveckling de senaste tio åren och är den första i sitt slag. Den innefattar även intervjuer med reklamfilmsproducenter och representanter från annonsörer och reklambyråer som beskriver deras uppfattning om branschen.

- Vi vill belysa branschens förutsättningar och skapa en ökad samsyn. Vi vill till exempel sticka hål på en skev uppfattning om reklamfilmsproducenters vinstmarginaler, säger Markus Ahlm ordförande för Sveriges Reklamfilmsproducenter.

De senaste tio åren har 8 bolag inom reklamfilmsproduktion blivit 22, samtidigt som snittomsättningen har gått från 6,5 miljoner kronor till 22 miljoner kronor. Räknar man med bolagens totala verksamhet omsätter företagen nära 1 miljard kronor, enligt rapporten. Bolagens vinstmarginal har däremot backat under de här åren - från 15 procent till 6 procent.

- Många tror att vår vinstmarginal ligger på 25 procent, vilket är fel. Det går inte att översätta vår markup till vinst, för där har vi inte räknat med våra kostnader vid sidan av produktionen, till exempel kontorshyra och annat, säger Markus Ahlm.

Han efterlyser en gemensam översyn av påslagsmodellen och budgetbeskrivningen i stort eftersom den ger upphov till onödiga missförstånd på en allt mer pressad marknad. Den genomsnittliga reklamfilmsbudgeten har nämligen inte ökat alls de senaste tio åren, enligt rapporten.

- Det finns en okunskap och osäkerhet hos annonsörer och reklambyråer som gör att man samtidigt kräver att mer ska ingå. Faktum är att större krav med samma budget och manus ger sämre kvalitet, säger Markus Ahlm.

Han efterfrågar en bättre överensstämmelse mellan manus och budget. Ett annat orosmoment för reklamfilmsproducenter är dagens förtester av filmidéer.

- Vi tänker ifrågasätta de här testernas utformning mer. Vissa idéer går heller inte att testa på det här sättet. Resultatet blir trubbigare idéer och missvisande tester som kostar pengar, säger Markus Ahlm.

Sveriges Reklamfilmsproducenter ska presentera rapporten för branschens aktörer, bland annat Sveriges Annonsörer. Reklamfilmsproducenterna hoppas även kunna sätta ihop en arbetsgrupp med representanter från alla aktörer, som tillsammans kan åtgärda problemen som kom fram i rapporten.

- Målet på sikt är tryggare annonsörer, reklambyråer och reklamfilmsproducenter som vågar göra bättre och mer nyskapande rörlig reklam, säger Markus Ahlm.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.