Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Reklambyråer stöder RO

Publicerad: 30 November 2010, 13:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

King, DDB Stockholm och Garbergs har gått in som finansiärer till Reklamombudsmannen. Förhoppningen är att verksamheten ska gå runt i år.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

– Det är viktigt att alla aktörer på marknaden ställer sig bakom RO, även om annonsörerna har huvudansvaret för reklaminnehållet, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig till dagensmedia.se.

Totalt står nu 250 företag och organisationer bakom RO. Tidigare har Sveriges Annonsörer skjutit in pengar i verksamheten, men i år hoppas Elisabeth Trotzig slippa be vd:n Anders Ericson om pengar.

–  Förhoppningen är att vi ska vara självfinansierade i år och framför allt nästa år, säger hon.

Reklamombudsmannen instiftades efter att politikerna började hota med hårdare lagstiftning kring, till exempel, könsdiskriminerande reklam. Förra året fick RO in 450 anmälningar. I år är siffran hittills runt 300.

– Vi har höjt medvetandenivån hos aktörerna, hoppas vi. Förhoppningen är att vårt arbete leder till det, säger Elisabeth Trotzig.

Hur kända är ni för gemene man?

– Allmänheten har hittat oss, vi får raskt anmälningar när kampanjer gått ut. Men bland marknadens aktörer är kännedomen kanske inte lika hög. Man har hört om oss,men man vet kanske inte exakt vad vi gör, men vi arbetar för att öka kunskapen hos alla aktörer.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.